
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
2018
GEOGRAFI TINGKATAN 4
BAHAGIAN A : KEMAHIRAN GEOGRAFI
Minggu/
Tarikh
|
Tema/Tajuk
|
Konsep
|
Hasil Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Cadangan
Aktiviti
|
Cadangan
MBM
|
M1
1-4 Jan
2018
|
Pendaftaran Pelajar Dan Minggu Haluan Pelajar Tingkatan 4
Pengenalan Sukatan Pelajaran Tingkatan 4
| |||||
M2
7-11
Jan. 2018
|
1. Kedudukan
|
Garisan Grid
Rujukan
Grid
|
Menentukan kedudukan dengan menggunakan peta topografi berasaskan Rujukan Grid (RG).
Mengenalpasti sistem grid kebangsaan.
Menyatakan kedudukan dengan menggunakan peta topografi berasaskan
· RG 4 angka
· RG 6 angka
Menjelaskan penggunaan RG 4 angka dan RG 6 angka.
Membandingkan dan membezakan penggunaan RG 4 angka dan RG 6 angka.
|
Menunjukkan cara menentukan kedudukan ciri-ciri fizikal dan budaya di atas peta topografi berdasarkan RG 4 angka dan RG 6 angka.
|
Peta topografi.
Glob
Buku teks
Lem. kerja
P.topografi.
Jangka sudut.
Pembaris
Buku teks
Lem. kerja
KBAT
- Aplikasi
i-THINK
- Peta pokok
-Peta Titi
| |
2. Arah
|
Utara
Bearing
|
Menentukan bearing dengan menggunakan jangka sudut.
Mengenal pasti Utara Grid, Utara Benar dan Utara Magnet.
Mengukur bearing grid sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut.
|
Menunjuk cara mengukur bearing grid.
Menunjuk cara mengira bearing benar dan bearing magnet.
| |||
M3
14-18
Jan. 2018
|
3. Skala
dan
Jarak
|
Skala
Jarak
Keluasan
|
Menggunakan skala lurus, skala penyata dan pecahan wakilan dalam menentukan jarak dan keluasan.
Menyatakan jenis-jenis skala.
Mengukur jarak dengan menggunakan skala lurus.
Mengira keluasan kawasan sekata dengan menggunakan segi empat grid.
Mengira keluasan kawasan tidak sekata dengan menggunakan kaedah segi empat grid.
|
Menunjukkan cara mengukur jarak.
Menunjukkan cara menukar jarak di atas peta kepada jarak sebenar di atas permukaan bumi dengan menggunakan skala.
Menunjukkan cara mengira keluasan kawasan sekata dan tidak sekata dengan menggunakan segi empat grid.
|
P.topografi.
Kertas surih
Kertas graf
Internet
Jalur kertas
Benang
Buku teks
Lem. kerja
KBAT
- Aplikasi
i-THINK
- Peta pokok
|
Minggu/
Tarikh
|
Tema/Tajuk
|
Konsep
|
Hasil Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Cadangan
Aktiviti
|
Cadangan
MBM
|
M4
21 - 25
Jan. 2018
|
4. Ketinggian.
|
Kontur
Kecerunan.
|
Mengenal pasti pelbagai bentuk muka bumi utama berdasarkan garisan kontur dan mengira kecerunan.
Mengenal pasti pelbagai bentuk muka bumi utama berdasarkan garisan kontur.
Menyatakan kecerunan berdasarkan garisan kontur.
Mengira kecerunan dalam nisbah.
Mengira kecerunan dalam nisbah dan peratus.
|
Menunjukkan cara mengira kecerunan.
Menghasilkan model pelbagai bentuk muka bumi berdasarkan garisan kontur.
|
Peta topografi.
Kertas surih
Kertas graf
Internet
Buku teks
Lem. kerja
KBAT
- Aplikasi
i-THINK
- Peta pokok
-peta alir
- Peta Dakap
| |
5. Keratan Rentas.
Lampauan tegak.
|
Lampauan tegak.
|
Melukis keratan rentas dan mengira lampauan tegak.
Melukis keratan rentas.
Mengira lampauan tegak berpandukan skala tegak dan skala mendatar yang diberi. Menjelaskan bentuk muka bumi berdasarkan keratan rentas.
|
Menerangkan teknik melukis keratan rentas.
Menjelaskan perbezaan skala tegak dan skala mendatar.
Menghasilkan model untuk menunjukkan keratan rentas.
Menunjuk cara mengira lampauan tegak.
| |||
M5
28 Jan – 1 Feb 2018
|
6. Pentafsiran
Peta
Topografi.
|
Pandang darat fizikal
Pandang darat budaya
Organisasi ruangan
Saling kaitan.
|
Mengenalpasti jenis-jenis simbol dalam peta topografi.
Menjelaskan dengan contoh jenis-jenis simbol :Simbol kawasan; Simbol titik;
Simbol garisan; Simbol bergambar;
Singkatan perkataan
Mengkategori simbol-simbol mengikut jenis.
Membaca dan mentafsir peta topografi.
Mengenal pasti pelbagai ciri fizikal dan ciri budaya dalam peta topografi.
Menghubungkaitkan ciri-ciri fizikal dan ciri-ciri budaya dalam peta topografi.
Mengenal pasti pelbagai ciri fizikal dan ciri budaya dalam peta topografi.
Menghubungkaitkan ciri-ciri fizikal dan ciri-ciri budaya dalam peta topografi.
|
Mencintai negara Malaysia.
- bersyukur terhadap keunikan ciri-ciri fizikal dan budaya negara Malaysia.
|
Menjelaskan simbol-simbol yang terdapat dalam peta topografi.
Kuiz:
Simbol-simbol dalam peta topografi.
Perbincangan ciri-ciri fizikal:
· Bentuk muka bumi
· Saliran
· Tumbuh-tumbuhan semula jadi
Perbincangan ciri-ciri budaya :
· jenis-jenis guna
tanah
Kajian peta topografi :
· Saling kaitan ciri-ciri fizikal dan budaya
|
Peta topografi
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Nota Animasi
Buku teks
Lem. kerja
KBAT
- Aplikasi
i-THINK
- Peta pokok
- Peta alir
|
Minggu/
Tarikh
|
Tema/Tajuk
|
Konsep
|
Hasil Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Cadangan
Aktiviti
|
Cadangan
MBM
|
M6
04-08 Feb 2018
|
7. Graf dan Carta
|
Min
Maksimum
Minimum
Julat
|
Membaca dan mentafsir graf dan carta
Mengenalpasti pelbagai jenis graf dan carta.
· Graf bar mudah
· Graf bar berganda
· Graf bar majmuk
· Graf garisan mudah
· Graf gabungan
· Carta pai mudah
Melukis graf bar mudah.
Melukis graf bar berganda.
Melukis graf bar majmuk.
Melukis graf garisan mudah.
Melukis graf gabungan.
Melukis cartai pai mudah.
Menyusun data dan maklumat serta mempersembahkannya dalam bentuk graf dan carta yang tepat.
Mentafsir graf dan carta.
|
Berusaha membangunkan negara Malaysia.
- berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi negara Malaysia.
|
Mencari data dan maklumat berpandukan pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
Melukis graf dan carta menggunakan data dan maklumat tentang :
· Kegiatan ekonomi
· Penduduk
· Iklim
Mengkaji graf dan carta daripada pelbagai sumber.
|
Carta
Jadual data
Kertas graf
Jangka sudut
Jangka lukis
Pensil warna
Buku teks
Lem. kerja
Excell
KBAT
- Aplikasi
-menilai
-mencipta
i-THINK
- Peta pokok
- Peta Titi
-Peta buih
|
M7
11-15 Feb 2018
|
8. Peta
Tematik.
|
Aliran
Taburan
Kepadatan
Pola
|
Membaca maklumat dalam peta tematik
Mengenalpasti jenis-jenis peta tematik.
Membaca maklumat dalam peta tematik.
· Peta titik ;Peta koroplet;Peta aliran
Membina peta tematik berdasarkan maklumat yang dikumpul..
· Peta titik
Membina peta tematik berdasarkan maklumat yang dikumpul.
· Peta koroplet
Membina peta tematik berdasarkan maklumat yang dikumpul.
· Peta aliran.
|
Menunjuk cara melukis peta tematik berdasarkan maklumat yang dikumpul.
· Peta titik
· Peta koroplet
· Peta aliran
|
Peta Malaysia Peta kosong
Pensil warna
Buku teks
Lem. kerja
KBAT
- Aplikasi
-menilai
i-THINK
- Peta pokok
- Peta Titi
-peta dakap
| |
M8
|
CUTI HARI TAHUN BARU CINA : 15 – 19 FEB. 2018
|
Minggu/
Tarikh
|
Tema/Tajuk
|
Konsep
|
Hasil Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Cadangan
Aktiviti
|
Cadangan
MBM
|
M9
25 Feb– 01 Mac 2018
|
Pembetulan Ujian 1
|
Mencintai negara Malaysia.
- prihatin terhadap keseimbangan ekosistem.
- menghargai sumbangan kerajaan dalam pembangunan negara Malaysia
| ||||
9. Rajah
|
Aliran
Saling kaitan
|
Menyusun, mempersembahkan dan mentafsir rajah.
Memberi maklumat berdasarkan rajah yang disediakan.
Mempersembahkan data dan maklumat dalam bentuk rajah.
Mentafsir rajah.
|
Melukis dan melabel rajah seperti :
- proses kejadian hujan asid
- rantaian makanan
- proses kerpasan
|
Atlas
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Nota Animasi
Akhbar
Majalah
Peta dunia
Peta Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran kerja
KBAT
-analisis
-Menilai
-mencipta
i-THINK
- peta pokok
-peta bulatan
-peta buih
-peta buih berganda
-peta titi
-peta dakap
-peta alir
-peta pelbagai alir
| ||
10. Foto
|
Perubahan
Saling kaitan
|
Menyenarai dan merumus maklumat yang terdapat dalam foto.
Menyenaraikan maklumat yang terdapat dalam foto.
Menyusun maklumat yang terdapat dalam foto mengikut :
· Pandang darat fizikal
· Pandang darat budaya
Merumus maklumat yang terdapat dalam foto.
|
Melukis dan melabel rajah seperti :
- proses kejadian hujan asid
- rantaian makanan
- proses kerpasan
Mengkaji foto yang mempunyai ciri-ciri
- Pandang darat fizikal
- Pandang darat budaya
Mengadakan aktiviti kumpulan.
| |||
BAHAGIAN B : TEMA 1 : BENTUK MUKA BUMI DAN POTENSINYA.
| ||||||
M10
04-08 Mac
2018
|
1.1 Sistem bumi
a. Sistem bumi
b. Struktur
bumi
|
Sistem
Atmosfera
Litosfera
Biosfera
Hidrosfera
Kerak bumi
Mantel
Teras bumi
| Mengenal sistem bumi
Mengenal pasti sistem bumi
Menghuraikan sistem bumi
· Atmosfera
· Litosfera
Menghuraikan sistem bumi
· Biosfera
· Hidrosfera
Mengenal struktur bumi
Menyenaraikan struktur bumi
Menjelaskan struktur bumi
· Kerak bumi
Menjelaskan struktur bumi
· Mantel
· Teras bumi
|
Mencintai negara Malaysia
- bersyukur kerana negara Malaysia mempunyai pelbagai sumber semula jadi
|
Menerangkan sistem bumi dengan menggunakan pelbagai media seperti rajah, video dan internet.
Menghasilkan buku skrap tentang sistem bumi
Menghasilkan model tentang struktur bumi
|
Minggu/
Tarikh
|
Tema/Tajuk
|
Konsep
|
Hasil Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Cadangan
Aktiviti
|
Cadangan
MBM
|
M11
11- 15 Mac
2018
|
c. Jenis batuan dan kepentingan
|
Mengenal jenis batuan dan kepentingannya
Mengenal pasti tiga jenis batuan:
· Batuan igneus
· Batuan enapan
· Batuan metamorfosis
Menyenaraikan kepentingan batuan.
Menerangkan proses pembentukan tiga jenis batuan:
· Batuan igneus
· Batuan enapan
· Batuan metamorfosis
Menjelaskan dengan contoh kepentingan batuan kepada manusia.
|
Mencintai negara Malaysia
- bersyukur kerana negara Malaysia mempunyai pelbagai sumber semula jadi
|
Membincangkan:
· jenis-jenis batuan
· proses pembentukan
· kepentingan batuan
Mengadakan lawatan sambil belajar ke Jabatan Geologi
|
Atlas
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Nota Animasi
Akhbar
Majalah
Peta dunia
Peta Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran kerja
KBAT
-analisis
-Menilai
i-THINK
- peta pokok
-peta bulatan
-peta buih
-peta buih berganda
-peta titi
-peta dakap
-peta alir
-peta pelbagai alir
| |
CUTI PENGGAL PERTENGAHAN PENGGAL 1 : 16 MAC – 24 MAC 2018
| ||||||
16.3.2018
|
KEY IN MARKAH DALAM SAPS
| |||||
M12
25 -29 Mac.
2018
|
1.2 Proses Pembentukan dan Taburan Bentuk Muka Bumi
a. Pergerakan plat tektonik
|
Mampatan
Tegangan
|
Memahami proses pergerakan plat tektonik
Menyenaraikan proses pergerakan plat tektonik secara:
· pertembungan
· pencapahan / pemisahan
Menjelaskan proses pergerakan plat tektoniksecara:
· pertembungan
· pencapahan / pemisahan
Membanding dan membezakan proses pergerakan plat tektonik:
a) secara pertembungan
· lipatan
· gempa bumi
b) secara pencapahan / pemisahan
· gelinciran / sesar
· hanyutan benua
|
Mencintai negara Malaysia
- bersyukur kerana negara Malaysia mempunyai pelbagai sumber semula jadi
|
Membincangkan proses pergerakan plat tektonik melalui siri rajah dan pelbagai media seperti carta, cakera padat dan internet
|
Minggu/
Tarikh
|
Tema/Tajuk
|
Konsep
|
Hasil Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Cadangan
Aktiviti
|
Cadangan
MBM
|
M13
01-05 Apr . 2018
|
b. Pembentukan Gunung Berapi
|
Memahami proses pembentukan gunung berapi.
Menyenaraikan :
-bentuk muka bumi jalar dalam (rejahan)
-bentuk muka bumi jalar luar (terobosan)
Menjelaskan melalui rajah:
-bentuk muka bumi jalar dalam (rejahan)
-bentuk muka bumi jalar luar (terobosan)
Menghuraikan proses pembentukan gunung berapi
|
Mencintai negara Malaysia dan bersyukur kerana negara Malaysia tidak mengalami letupan gunung berapi dan gempa bumi
|
Membincangkan proses pembentukan gunung berapi berpandukan pelbagai media seperti rajah, model dan cakera padat.
Menghasilkan buku skrap tentang gunung berapi.
|
Atlas
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Nota Animasi
Akhbar
Majalah
Peta dunia
Peta Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran kerja
KBAT
-analisis
-Menilai
-mencipta
i-THINK
- peta pokok
-peta bulatan
-peta buih
-peta buih berganda
-peta titi
-peta dakap
-peta alir
-peta pelbagai alir
| |
M 14
08 - 12 Apr 2018
|
1.3 Perubahan Pandang Darat Fizikal
a. Luluhawa
|
Luluhawa
|
Memahami proses luluhawa dan kesannya terhadap pandang darat
Menyenaraikan jenis-jenis luluhawa:
Menerangkan proses luluhawa.
· luluhawa mekanika
· luluhawa kimia
Menerangkan proses luluhawa.
· Luluhawa organik
Menyenaraikan kesan proses luluhawa terhadap pandang darat.
Menghuraikan dengan contoh kesan proses luluhawa terhadap pandang darat di kawasan:
· gurun panas
· tropika lembap
Membandingkan dan membezakan jenis-jenis luluhawa.
|
Membincangkan proses luluhawa berpandukan pelbagai media seperti video, foto dan laman web yang berkaitan.
Melengkapkan pengurusan grafik tentang persamaan dan perbezaan jenis-jenis luluhawa.
| ||
M15
15 - 19 Apr
2018
|
b. Gerakan jisim
|
Gerakan jisim
|
Memahami gerakan jisim
Menyenaraikan jenis-jenis gerakan jisim:
· kesotan tanah
· gelangsar
· aliran lumpur
· gelongsoran tanah / tanah runtuh
Menerangkan jenis dan proses gerakan jisim.
Membanding dan membezakan jenis-jenis dan proses gerakan jisim.
|
Mencintai negara Malaysia
- prihatin terhadap
pembangunan di kawasan bercerun
|
Membincangkan jenis-jenis dan proses gerakan jisim berpandukan pelbagai media seperti rajah, video dan internet
Melengkapkan pengurusan grafik tentang jenis-jenis dan proses gerakan jisim.
|
Minggu/
Tarikh
|
Tema/Tajuk
|
Konsep
|
Hasil Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Cadangan
Aktiviti
|
Cadangan
MBM
|
M16
22-26 Apr 2018
| ||||||
c. Tindakan air mengalir dan tindakan ombak
|
Memahami proses tindakan air mengalir dan tindakan ombak
Menyenaraikan proses tindakan air mengalir dan tindakan ombak:
· hakisan; pengangkutan; pemendapan
Menghuraikan proses tindakan air mengalir dan tindakan ombak:
· hakisan; pengangkutan; pemendapan
|
Mencintai negara Malaysia
- prihatin terhadap kegiatan manusia terhadap alam sekitar negara Malaysia
|
Membincangkan tindakan air mengalir dan tindakan ombak berpandukan pelbagai media seperti rajah, video dan internet
Menunjukkan pelbagai bentuk muka bumi akibat tindakan air mengalir dan tindakan ombak berpandukan pelbagai media seperti rajah, video dan internet.
| |||
01.05.2018
|
CUTI HARI PEKERJA
| |||||
M17-M18
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN : 06 – 17 MEI 2018
| |||||
04.06.2018
|
KEY IN MARKAH DALAM SAPS
| |||||
M19
29 Apr - 03 Mei 2018
|
d. Kesan tindakan air mengalir dan tindakan ombak
|
Mengenali bentuk muka bumi akibat tindakan air mengalir dan tindakan ombak.
Menyenaraikan bentuk muka bumi proses tindakan air mengalir dan tindakan ombak akibat :
hakisan ; pemendapan
Menjelaskan dengan contoh bentuk muka bumi proses tindakan air mengalir dan tindakan ombak akibat : hakisan; pemendapan
|
Menghasilkan model profil sungai.
Teka silangkata.
Menghasilkan buku skrap tentang tindakan air mengalir dan tindakan ombak.
| |||
M20
20 - 24 Mei
2018
|
e. Pengaruh kegiatan manusia
|
Memahami pengaruh kegiatan manusia terhadap gerakan jisim, tindakan air mengalir dan tindakan ombak serta usaha-usaha untuk mengurangkannya.
Menyenaraikan kegiatan manusia yang mempengaruhi:
· gerakan jisim; tindakan air mengalir
· tindakan ombak
Menyenaraikan usaha-usaha untuk mengurangkan pengaruh kegiatan manusia terhadap:
· gerakan jisim;tindakan air mengalir
· tindakan ombak
Menjelaskan dengan contoh usaha-usaha untuk mengurangkan pengaruh kegiatan manusia terhadap : gerakan jisim; tindakan air mengalir; tindakan ombak
|
Sumbang saran kegiatan manusia yang mempengaruhi:
- gerakan jisim
- tindakan air mengalir
- tindakan ombak
Mengumpul maklumat daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
|
Minggu/
Tarikh
|
Tema/Tajuk
|
Konsep
|
Hasil Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Cadangan
Aktiviti
|
Cadangan
MBM
|
M21
27 - 31 Mei
2018
|
1.4 Laut dan Lautan
a. Terumbu Karang
|
Memahami proses pembentukan terumbu karang.
Mengenalpasti pentas benua dan jurang lautan.
Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi pembentukan terumbu karang.
Menyatakan proses pembentukan terumbu karang.
Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi pembentukan terumbu karang.
Menerangkan proses pembentukan terumbu karang.
|
Berusaha membangunkan negara Malaysia
- menghargai potensi lautan terhadap pembangunan negara Malaysia.
|
Membincangkan proses pembentukan terumbu karang berpandukan pelbagai media seperti rajah, carta, video dan internet.
Menghasilkan model proses pembentukan terumbu karang.
|
Atlas
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Nota Animasi
Akhbar
Majalah
Peta dunia
Peta Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran kerja
KBAT
-analisis
-Menilai
-mencipta
i-THINK
- peta pokok
-peta bulatan
-peta buih
-peta buih berganda
-peta titi
-peta dakap
-peta alir
-peta pelbagai alir
| |
M22
03-07 Jun
2018
|
b. Kepentingan dan potensi laut dan lautan
|
Pemeliharaan
Pemuliharaan
|
Memahami kepentingan dan potensi laut dan lautan
Menyenaraikan kepentingan dan potensi laut dan lautan
Menerangkan dengan contoh kepentingan dan potensi laut dan lautan.
1. Merumuskan tentang kepentingan dan potensi laut dan lautan.
|
-Mengumpulkan maklumat tentang Taman Laut Negara Malaysia daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah, risalah, foto dan internet.
-Membuat kesimpulan tentang kepentingan dan potensi laut negara Malaysia secara grafik seperti peta minda.
| ||
M25
24-28 Jun
2018
|
c. Kesan kegiatan manusia terhadap laut dan lautan
|
Memahami kesan-kesan kegiatan manusia dan langkah-langkah mengurangkannya
Mengenalpasti kesan-kesan kegiatan manusia terhadap laut dan lautan.
Menyenaraikan cara-cara manusia memelihara dan memulihara potensi lautan.
Menjelaskan kesan-kesan kegiatan manusia terhadap laut dan lautan.
Menghuraikan dengan contoh langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan laut dan lautan.
Mencadangkan langkah-langkah mengurang-kan masalah pencemaran laut dan lautan.
|
Menghasilkan buku skrap tentang kesan-kesan kegiatan manusia terhadap laut dan lautan.
Membincangkan kesan-kesan kegiatan manusia terhadap laut dan lautan berpandukan pelbagai media seperti video, cakera padat dan internet.
| |||
M23-24
|
CUTI PENGGAL PERTENGAHAN TAHUN : 08 JUN – 23 JUN 2018 ( Termasuk Cuti Hari Raya Aidil Fitri 1439H)
|
Minggu/
Tarikh
|
Tema/Tajuk
|
Konsep
|
Hasil Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Cadangan
Aktiviti
|
Cadangan
MBM
| |||
BAHAGIAN B : TEMA 2 : CUACA DAN IKLIM SERTA PENGARUHNYA.
|
Atlas
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Nota Animasi
Akhbar
Majalah
Peta dunia
Peta Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran kerja
KBAT
-analisis
-Menilai
-mencipta
i-THINK
- peta pokok
-peta bulatan
-peta buih
-peta buih berganda
-peta titi
-peta dakap
-peta alir
-peta pelbagai alir
| ||||||||
M26
01 – 05
Julai
2018
|
2.1.Sistem Suria
a. Pergerakan bumi dan kesan-kesannya.
|
Paksi bumi
Putaran bumi
Peredaran bumi
|
Memahami pergerakan bumi dalam sistem suria dan kesan-kesannya.
Mengenal pasti sistem suria
Menerangkan pergerakan bumi dalam sistem suria : Putaran; Peredaran
Menyatakan kesan –kesan pergerakan bumi dalam sistem suria :
· Kejadian siang dan malam
· Kejadian empat musim
· Kejadian pasang surut
· Kejadian gerhana
Menjelaskan dengan rajah peredaran bumi dan kesan-kesannya.
|
Mencintai dan berbangga dengan negara Malaysia
- prihatin terhadap kegiatan manusia terhadap iklim dan cuaca di negara Malaysia
|
Membincangkan sistem suria dengan menggunakan pelbagai media seperti rajah, model, cakera padat dan laman web yang berkaitan.
Simulasi tentang pergerakan bumi dalam sistem suria .
Melengkapkan pengurusan grafik tentang kesan-kesan pergerakan dalam sistem suria
| ||||
M27
08 -12
Julai
2018
|
b. Zon waktu
|
Zon Waktu
Meridian
Pangkal
Garisan Tarikh Antarabangsa
|
Mengira waktu tempatan dan menentukan tarikh
Mengenal pasti zon waktu Meridian Pangkal ( 0°) dan Garisan Tarikh Antarabangsa (180°T/B)
Mengira waktu dan menentukan tarikh.
Menjelaskan kedudukan longitud sesuatu tempat berdasarkan waktu.
|
Menunjukkan cara pengiraan waktu tempatan .
| |||||
M28
15-19
Julai 2018
|
2.2. Unsur-unsur cuaca dan iklim
|
Pemeluwapan
Kerpasan
|
Memahami unsur-unsur cuaca dan iklim serta fenomenanya.
Menyenaraikan unsur-unsur cuaca dan iklim
· Suhu , Hujan , Angin
Menyatakan fenomena cuaca dan iklim
Menerangkan dengan contoh fenomena cuaca dan iklim
|
Projek kelas:
Membuat pencerapan dan merekod suhu, hujan dan angin.
Membincangkan fenomena cuaca dan iklim berpandukan pelbagai media
|
Minggu/
Tarikh
|
Tema/Tajuk
|
Konsep
|
Hasil Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Cadangan
Aktiviti
|
Cadangan
MBM
| ||||||||
M29 –M30
22 Julai –
2 Ogos 2018
|
2.3. Pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia dan sebaliknya
|
Kesan rumah hijau
Pulau haba
|
Memahami pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia dan sebaliknya.
Menyatakan pengaruh iklim terhadap kegiatan manusia.
Menyatakan ciri-ciri iklim Khatulistiwa dan iklim Mediterranean
Menyenaraikan jenis-jenis tanaman di kawasan beriklim Khatulistiwa dan Mediterranean
Menyenaraikan pengaruh kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim .
Menghuraikan pengaruh iklim terhadap kegiatan manusia.
Menghuraikan bagaimana kegiatan manusia mempengaruhi cuaca dan iklim
Menghuraikan pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia di kawasan beriklim Khatulistiwa dan Mediterranean
Merumuskan tentang pengaruh kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim .
|
Mencintai dan berbangga dengan negara Malaysia
- prihatin terhadap kegiatan manusia terhadap iklim dan cuaca di negara Malaysia
|
Kajian kes:
Mengkaji pengaruh iklim terhadap kegiatan pertanian di kawasan iklim Mediterranean.
Mencari maklumat daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah, cakera padat dan internet.
Menghasilkan buku skrap tentang pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia dan sebaliknya.
Membuat ramalan tentang pengaruh kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim
|
Atlas
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Nota Animasi
Akhbar
Majalah
Peta dunia
Peta Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran kerja
KBAT
-analisis
-Menilai
-mencipta
i-THINK
- peta pokok
-peta bulatan
-peta buih
-peta buih berganda
-peta titi
-peta dakap
-peta alir
-peta pelbagai alir
| ||||||||
BAHAGIAN B : TEMA 3 : TUMBUH-TUMBUHAN SEMULA JADI DAN HIDUPAN LIAR
| ||||||||||||||
M31
05 - 09 Ogos
2018
|
3.1 Jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar.
|
Kepelbagaian biologi
|
Mengenal ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi dan jenis-jenis hidupan liar.
Mengenal pasti jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semula jadi utama di dunia :
-Hutan Hujan Tropika; Hutan Monsun Tropika; Padang Rumput Sederhana (Steppe) (di atas)
Memadankan ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi utama di dunia
Menyenaraikan jenis-jenis dan taburan hidupan liar di dunia :
· Hutan Hujan Tropika
· Hutan Monsun Tropika
· Padang Rumput Sederhana (Steppe)
· Hutan Konifer
Menghubungkaitkan ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi dengan taburan kawasan yang terdapat pada peta dunia:
Membandingkan dan membezakan ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi di dunia .
|
Mencintai negara Malaysia.
- menghargai kepelbagaian tumbuh-tumbuhan dan hidupan liar negara Malaysia.
|
Membincangkan ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi dan jenis-jenis hidupan liar secara bersepadu berpandukan pelbagai media seperti video, risalah,cakera padat, internet.
Mencipta dan mendeklamasikan sajak tentang tumbuh-tumbuhan semula jadi dan jenis-jenis hidupan
Melengkapkan pengurusan grafik tentang ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi di dunia.
| |||||||||
Minggu/
Tarikh
|
Tema/Tajuk
|
Konsep
|
Hasil Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Cadangan
Aktiviti
|
Cadangan
MBM
| ||||||||
M32 – M33
|
12 – 25 OGOS 2018 : KGT – TAJUK DIBERIKAN KEPADA MURID
| |||||||||||||
CUTI PENGGAL PERTENGAHAN PENGGAL 2 : 17 OGOS - 25 OGOS 2018
| ||||||||||||||
M34
26 - 30 Ogos 2018
|
3.2 Kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi
|
· Ekosistem
· Biotik
· Abiotik
· Primer
· Sekunder
· Rantaian makanan
· Pengeluar
· Pengguna
-primer
-sekunder
-tertier
· Siratan makanan
· Pengurai
|
Memahami ekosistem Hutan Hujan Tropika.
-Hutan Tanah Pamah / Hutan Dipterokap
-Hutan Paya Bakau
Mentakrifkan konsep ekosistem hutan.
Menyatakan konsep ekosistem hutan.
Menyatakan ekosistem hutan Hujan Tropika.
Menerangkan ekosistem Hutan Hujan Tropika : Hutan Tanah Pamah / Hutan Dipterokap
Hutan Paya Bakau
Menerangkan kepentingan ekosistem tumbuh-tumbuhan semula jadi di Hutan Hujan Tropika: Hutan Tanah Pamah / Hutan Dipterokap
Hutan Paya Bakau
Membanding dan membezakan ekosistem Hutan Hujan Tropika :Hutan Tanah Pamah / Hutan Dipterokap; Hutan Paya Bakau
|
Mencintai negara Malaysia.
Bangga dan bersyukur
terhadap keseimbangan ekosistem hutan negara Malaysia.
|
Membincangkan kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi dalam konteks ekosistem.
Menerangkan ekosistem berpandukan rajah rantaian makanan dengan menggunakan pelbagai media seperti cakera padat dan internet.
Mengadakan lawatan sambil belajar
Menghasilkan penanda buku.
|
Atlas
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Nota Animasi
Akhbar
Majalah
Peta dunia
Peta Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran kerja
KBAT
-analisis
-Menilai
-mencipta
i-THINK
- peta pokok
-peta bulatan
-peta buih
-peta buih berganda
-peta titi
-peta dakap
-peta alir
-peta pelbagai alir
| ||||||||
M35
02 - 06 Sept
2018
|
3.3 Kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar.
|
Memahami kesan-kesan kegiatan manusia terhadap keseimbangan ekosistem hutan.
Menyenaraikan kegiatan manusia yang mendatangkan kesan ke atas keseimbangan ekosistem hutan.
Menyatakan kesan-kesan kegiatan manusia terhadap keseimbangan ekosistem hutan akibat :
· Menjelaskan dengan contoh kesan- Pembalakan;Pertanian;Pengangkutan;
Pembinaan empangan; Perlombongan
kesan kegiatan manusia terhadap keseimbangan ekosistem hutan akibat :
· Pembalakan;Pertanian;Pengangkutan;
Pembinaan empangan; Perlombongan
Merumuskan kesan-kesan kegiatan manusia terhadap keseimbangan ekosistem hutan pada masa depan.
|
Mencintai negara Malaysia.
prihatin terhadap keseimbangan ekosistem hutan negara Malaysia.
|
Mencari maklumat kesan-kesan kegiatan manusia terhadap keseimbangan ekosistem hutan daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
Mengadakan syarahan tentang kesan-kesan kegiatan manusia terhadap keseimbangan ekosistem hutan.
Mengadakan pertandingan menulis esei tentang kesan-kesan kegiatan manusia terhadap keseimbangan ekosistem hutan.
Meramalkan kesan-
kesan kegiatan manusia terhadap keseimbangan ekosistem hutan.
|
Minggu/
Tarikh
|
Tema/Tajuk
|
Konsep
|
Hasil Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Cadangan
Aktiviti
|
Cadangan
MBM
|
KGT – Semakan Pertama Secara Umum
|
Atlas
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Nota Animasi
Akhbar/Majalah
Peta dunia
Peta Malaysia
Rajah /Foto
Lembaran kerja
KBAT
-analisis
-Menilai
-mencipta
i-THINK
- peta pokok
-peta bulatan
-peta buih
-peta buih berganda
-peta titi
-peta dakap
-peta alir
-peta pelbagai alir
| |||||
M36 – M37
09 - 20 Sept.
2018
|
3.4
Pemeliharaan dan
pemuliharaan
tumbuh-
tumbuhan
semula jadi
dan hidupan
liar.
|
Pemeliharaan
Pemuliharaan
|
Memahami usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar.
Mentakrifkan konsep pemeliharaan dan pemuliharaan.
Menyatakan usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar.
Menjelaskan dengan contoh usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar.
Mencadangkan cara-cara mengatasi masalah kepupusan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar.
|
Berusaha mempertahankan negara Malaysia.
- menghargai peranan kerajaan dalam usaha pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi
|
Mencari maklumat daripada media seperti akhbar, majalah dan internet.
Menghasilkan buku skrap tentang usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar.
Mengadakan pidato spontan tentang usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar.
Mengadakan pertandingan melukis poster.
| |
M38
|
MInggu Ulangkaji untuk Peperiksaan Akhir Tahun : 23 – 27 Sept. 2018
| |||||
M38-M39
|
PEPERIK6SAAN AKHIR TAHUN : 30 Sept. – 11 OKT. 2018
| |||||
M40
14 – 18 Okt
2018
|
Pembetulan Peperiksaan Akhir Tahun 2017
| |||||
Penerimaan Laporan KGT lengkap dari pelajar. (Pemarkahan 5% dimasukkan ke dalam Peperiksaan Akhir Tahun)
| ||||||
Analisis Item Soalan PAT
|
Mengulangkaji tajuk yang lemah melalui analisis item yang dibuat.
| |||||
41
|
CUTI HARI DEEPAVALI : 04 – 07 Nov. 2018
| |||||
M 42 – M 43
11 - 22 Nov. 2018
|
Ulangkaji- tajuk yang lemah melalui analisis item.
| |||||
Ulangkaji- tajuk yang lemah melalui analisis item.
Menerangkan Sukatan Pelajaran Tingkatan 5 untuk tahun 2016
| ||||||
CUTI PENGGAL 2 : 23 NOVEMBER 2018 – 31 DISEMBER 2018
|
*** Tarikh Pelaksanaan Tertakluk perubahan.
.
No comments:
Post a Comment