FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
|
“Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara."
MATLAMAT KURIKULUM GEOGRAFI
|
Kurikulum Geografi membolehkan murid memahami fenomena geografi berfokus kepada negara Malaysia dan hubungannya dengan negara-negara lain supaya dapat melahirkan murid yang berilmu, bertanggungjawab, bersyukur dan mengenali serta mencintai negara Malaysia.
OBJEKTIF KURIKULUM GEOGRAFI
|
Kurikulum Geografi Sekolah Menengah membolehkan murid:
1. Menghubungkaitkan aspek kedudukan, arah, skala, dan jarak dalam organisasi ruangan.
2. Mengumpul, menyusun, menganalisis dan menyampaikan data geografi berbentuk kuantitatif dan kualitatif.
3. Memberi pendapat secara kreatif dan kritis, mengenal pasti dan mengkaji masalah semasa daripada aspek geografi serta membuat keputusan dengan bertanggungjawab.
4. Menjelaskan fenomena alam dan saling kaitannya dengan manusia berasaskan taburan dan pola-pola yang wujud di negara Malaysia dan negara-negara lain
5. Mengenal pasti cara hidup dan budaya pelbagai komuniti di negara lain serta menghargai ciri-ciri persamaan dan kelainannya dengan negara Malaysia.
6. Memerihalkan keadaan saling memerlukan dalam sistem alam, kegiatan ekonomi, sosial dan politik antara satu negara dengan negara lain.
7. Menerangkan kesan kegiatan manusia ke atas alam sekitar serta penting menguruskan alam dan sumber dengan bertanggungjawab dan bijaksana.
8. Mengenali, menghargai dan berbangga terhadap ciri-ciri geografi negara Malaysia yang istimewa dan unik.
9. Menggabungjalin pelbagai fakta geografi dan dapat membuat kesimpulan yang rasional.
10. Mensyukuri dan mencintai alam, bersederhana dan bertanggungjawab ke atas sebarang tindakan dan peka terhadap perasaan serta keperluan orang lain.
PENDAHULUAN
|
Dokumen Standard Prestasi bagi mata pelajaran Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM) dibina sebagai panduan untuk guru menambahbaik Pentaksiran Sekolah sejajar dengan pelaksanaan Pentaksiran Rujukan Standard.
Pentaksiran Rujukan Standard merupakan proses mendapatkan maklumat tentang sejauh mana murid tahu dan boleh buat atau telah menguasai apa yang dipelajari mengikut tahap-tahap pencapaian seperti yang dihasratkan oleh kurikulum mata pelajaran ini.
Adalah diharapkan dokumen ini dapat memberi maklumat yang lengkap dan tepat kepada guru tentang hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang menekankan tentang pembinaan modal insan yang berteraskan kepada pembangunan jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial.
TAFSIRAN
o Band ialah satu label yang digunakan untuk menunjukkan tanda aras tertentu yang disusun secara hierarki digunakan bagi tujuan pelaporan individu.
o Standard ialah satu pernyataan tentang sesuatu domain merujuk kepada tanda aras tertentu dan bersifat generik bagi memberi gambaran holistik tentang individu.
o Standard Prestasi ialah pernyataan tentang tahap perkembangan pembelajaran murid yang diukur berdasarkan standard dan menunjukkan di mana kedudukan murid dalam perkembangan atau kemajuan pembelajarannya. Perkembangan dalam standard itu terbahagi kepada dua iaitu perkembangan secara mendatar (konstruk) dan perkembangan menegak (band). Pertumbuhan murid dijelaskan dengan satu atau lebih qualifier menggunakan perkataan atau rangkai kata yang betul menggambarkan standard dalam bentuk hasil pembelajaran.
o Deskriptor ialah pernyataan yang menerangkan apa yang murid tahu dan boleh buat berdasarkan standard di mana kualiti boleh ditaksir dan dicapai.
o Evidens
Murid : Pernyataan yang menerangkan tentang bagaimana murid melaksanakan apa yang dia tahu dan boleh buat berdasarkan deskriptor.
Instrumen : Bahan atau apa-apa bentuk bukti yang dapat ditunjukkan oleh murid yang melaksanakan sesuatu tugasan dalam bentuk produk atau proses seperti foto, grafik, artifak, laporan dan lain-lain.
o Instrumen ialah alat yang digunakan untuk menguji penguasaan atau pencapaian murid bagi sesuatu domain seperti ujian bertulis, ujian secara lisan, demonstrasi, ujian amali.
TAFSIRAN BAND GEOGRAFI TINGKATAN 3
BAND
|
PERNYATAAN BAND
|
PERNYATAAN STANDARD / TAFSIRAN
|
1
|
TAHU
|
Mengetahui konsep, prinsip geografi dan kemahiran geografi.
|
2
|
TAHU DAN FAHAM
|
Mengetahui dan memahami konsep, prinsip geografi dan kemahiran geografi.
|
3
|
TAHU, FAHAM DAN
BOLEH BUAT
|
Memahami dan mengapplikasikan konsep, prinsip geografi dan kemahiran geografi.
|
4
|
TAHU, FAHAM DAN
BOLEH BUAT
DENGAN BERADAB
|
Mengaplikasikan pengetahuan geografi dan kemahiran geografi untuk menganalisis, mensintesis dan menilai maklumat geografi.
|
5
|
TAHU, FAHAM
DAN BOLEH BUAT DENGAN BERADAB TERPUJI
|
Menggabungjalin pengetahuan dan kemahiran geografi untuk membuat penilaian / kesimpulan yang rasional dan boleh menganalisis impak kegiatan manusia terhadap alam sekitar serta mengamalkan penjagaannya secara bijaksana.
|
6
|
TAHU, FAHAM
DAN BOLEH BUAT DENGAN BERADAB MITHALI
|
Mengkaji dengan mengumpul, menyusun, menganalisis dan menyampaikan data dan maklumat geografi berbentuk kuantitatif dan kualitatif.
|
BAHAGIAN
A : KEMAHIRAN GEOGRAFI
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/PAK21/
KBAT/i-THINK
|
|
M1
2-5
Jan. 2018
|
1. Kedudukan
|
Kedudukan
|
Mengenal pasti
kedudukan dengan menggunakan Rujukan Grid berasaskan peta
topografi.
|
U/PATRIOTISME
Mencintai negara
NILAI
Ketepatan
|
Peta
Topografi
Nota
animasi
Benang
Jaluran
kertas
Kertas
surih
Buku
teks
PAK21
Round
Table
Think-pair-Share
Gallery
Walk
Hot
Seat
3
Stray 1 Stay
Mine
and combine
Pembentangan Hasil
Sendiri
i-THINK
- Peta pokok
-Peta
buih berganda
- Peta pokok
-Peta Alir
KBAT
-Menilai
-Menilai
-mencipta
-analisis
|
|||
Mengenal
pasti dan menyatakan Garisan Timuran dan Garisan Utaraan berasaskan peta
topografi
|
Band
1
|
Menyatakan
asas kemahiran geografi yang berkaitan Rujukan Grid dengan betul.
|
||||||
Menyata
dan menamakan ciri Geografi berdasarkan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka
|
Band
2
|
Menjelaskan
asas kemahiran geografi yang berkaitan dengan rujukan grid dengan betul.
|
||||||
Menunjuk
cara penggunaan dan membanding bezakan penggunaan Rujukan Grid 4 angka dan 6
angka berdasarkan ciri Geografi.
|
||||||||
M2
8-12
Jan. 2018
|
Ketinggian
|
Menentukan
Ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi.
|
||||||
Menyatakan
cara mengenal dan menentu ketinggian
dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi
|
||||||||
Membanding
dan membezakan ciri-ciri simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan
peta topografi.
|
||||||||
Mengira
ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar yang berasaskan peta
topografi.
|
||||||||
MESYUARAT
1/2018 DAN LADAP JAB BAHASA PDPC PA
21 /BENGKEL ICT : 13 JANUARI 2018
|
||||||||
M3
15-19
Jan. 2018
|
Kontur
dan Keratan Rentas
|
Mengenal pasti
bentuk muka bumi berdasarkan garisan kontur.
Menamakan
bentuk muka bumi berdasarkan ciri-ciri garisan kontur. Cerun curam; Cerun
landai ; Cerun bertangga
|
U/PATRIOTISME
Mencintai negara
NILAI
Ketepatan
|
|||||
Melukis ciri keratan rentas berdasarkan garisan kontur
yang diberi
|
||||||||
Menjelaskan
ciri-ciri bentuk muka bumi berdasarkan ciri keratan rentas yang dilukis.
|
||||||||
M4
22-26
Jan 2018
|
Arah
|
Bearing
Arah
|
Menentukan bearing dengan menggunakan jangka sudut di
atas peta lakar berasaskan peta topografi.
Mengukur
bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di atas peta lakar
berdasarkan peta topografi.
|
Band
1
Band
2
Band 3
|
Menyatakan
asas kemahiran geografi yang berkaitan Bearing dengan betul.
Menjelaskan
asas kemahiran geografi yang berkaitan bearing dengan betul.
Mengaplikasi
kemahiran geografi untuk menentukan bearing dengan tepat.
|
|||
31.1.2018
|
CUTI THAIPUSAM
|
|||||||
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/PAK21/
KBAT/i-THINK
|
|
M5-M6
29 Jan-9
Feb 2018
|
Skala
|
Jarak
Keluasan
|
Menggunakan
skala untuk menentukan jarak dan keluasan di atas peta lakar berasaskan peta
topografi.
Menyatakan
jenis-jenis skala :
-Skala
lurus ,
-Skala
penyata
-Skala
pecahan wakilan
|
U/PATRIOTISME
Mencintai negara
NILAI
Bersyukur
Ketepatan.
|
Peta
Topografi
Nota
animasi
Benang
Jaluran
kertas
Kertas
surih
Buku
teks
PAK21
Round
Table
Think-pair-Share
Gallery
Walk
Hot
Seat
3
Stray 1 Stay
Mine
and combine
Pembentangan Hasil Sendiri
i-THINK
- Peta pokok
-Peta
buih berganda
- Peta pokok
-Peta Alir
KBAT
-Menilai
-Menilai
-mencipta
-analisis
|
|||
-Mengukur
jarak dan mengira keluasan dengan menggunakan skala dalam peta.
|
Band
2
Band
3
|
Menjelaskan
asas kemahiran geografi yang berkaitan jarak dengan betul.
Mengaplikasi
kemahiran geografi untuk menentukan mengukur jarak dengan tepat.
|
||||||
-Menukar
dan menghubungkaitkan setiap skala.
Skala lurus , Skala penyata
Skala pecahan wakilan
|
||||||||
-Mengira
keluasan berpandukan skala peta.
|
Band
3
|
Mengaplikasi
kemahiran geografi untuk menentukan mengira keluasan dengan tepat.
|
||||||
M7
12
– 15
Feb 2018
|
Peta
|
Pandangan
Darat Fizikal
Pandangan
Darat Budaya
|
Mengenal pasti
pandangan darat fizikal dan budaya dalam peta lakar yang berasaskan peta
topografi.
-Menyenaraikan
pandangan darat fizikal dan budaya berdasarkan simbol-simbol dalam peta
lakar.
-Menghubungkaitkan
pandangan darat fizikal dan budaya dalam peta lakar.
|
Mencintai
negara Malaysia,
berbangga
terhadap kepelbagaian ciri-ciri pandang darat fizikal dan budaya negara
Malaysia.
|
||||
-Mentafsir
peta lakar.
|
Band
4
|
Mentafsir peta lakar yang berasaskan peta topografi.
|
||||||
CUTI TAHUN BARU CINA : 15 - 19 FEB 2018
|
||||||||
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/PAK21/
KBAT/i-THINK
|
M8 - M9
19 Feb
- 2 Mac 2018
|
Graf,
Carta dan Rajah
|
Menyusun
maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta,
& rajah.
Menyusun
maklumat dan data dalam bentuk jadual.
Melukis
dan melengkapkan dan membaca graf majmuk.
Melukis
dan melengkapkan dan membaca graf gabungan.
Melukis
dan melengkapkan dan membaca carta pai.
|
NILAI
Bersyukur
Ketepatan
|
Band
3
|
Mengaplikasi
kemahiran geografi untuk membina graf serta carta dengan tepat.
|
Carta
Jadual
data
Kertas
graf
Jangka
sudut
Jangka
lukis
Excell
Buku
teks
PAK21
Round
Table
Think-pair-Share
Gallery
Walk
Hot
Seat
3
Stray 1 Stay
Mine
and combine
Pembentangan Hasil
Sendiri
i-THINK
- Peta pokok
-Peta Alir
KBAT
-Menilai
-Menilai
-mencipta
-analisis
|
|
Melukis
dan melengkapkan dan membaca rajah aliran.
|
Band
4
|
Mentafsir bahan grafik dengan tepat berdasarkan maklumat
dari data.
|
|||||
M9
26
Feb-
2
Mac
2018
|
Graf,
Carta dan Rajah
|
Mentafsir
dan merumus graf, carta dan rajah.
|
Band
4
|
Mentafsir bahan grafik dengan tepat berdasarkan maklumat
dari graf .
|
|||
Band
4
|
Mentafsir bahan grafik dengan tepat berdasarkan maklumat
dari carta pai.
|
||||||
Band
4
|
Mentafsir bahan grafik dengan tepat berdasarkan maklumat
dari rajah.
|
||||||
Band
5
|
Mempersembahkan maklumat geografi daripada pelbagai sumber
yang releven dan dapat membuat interpretasi berdasarkan maklumat tersebut
melalui kajian geografi tempatan.
|
||||||
Band
6
|
Mengemukakan dan mempersembahkan idea / pendapat / cadangan
yang bernas untuk kesejahteraan persekitaran dengan menggunakan kemahiran
geogarafi yang sesuai.
|
||||||
M10
|
UJIAN 1: 6 –
9 MAC 2018
|
||||||
M 11
12-16 Mac
2018
|
Tema 7:
Sumber
Utama
|
*
Pembetulan ujian 1
|
Memahami
jenis-jenis sumber utama.
-Mentakrif
sumber boleh diperbaharui dan tidak boleh diperbaharui.
-Menyenarai
jenis sumber-sumber utama:
Mineral, hutan, air , tanih, dan cahaya
matahari/solar.
-Mengelaskan
jenis-jenis sumber utama:
Boleh diperbaharui dan tidak boleh
diperbaharui.
|
Band
1
|
Menyenaraikan
jenis-jenis sumber utama dengan betul:
·
Boleh diperbaharui
·
Tidak boleh diperbaharui
|
BAHAGIAN B: GEOGRAFI FIZIKAL DAN MANUSIA
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/PAK21/
KBAT/i-THINK
|
|||
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 : 17 MAC – 25 MAC 2018
|
·
|
|||||||||
M12
26-30
Mac 2018
|
Taburan
Pelbagai Sumber:
Sumber
mineral
|
Memahami
taburan sumber mineral negara Malaysia.
-Menyenarai
jenis mineral logam dan bukan logam
|
||||||||
Menanda
dan menamakan taburan mineral di atas peta negara Malaysia.
|
Band 2
|
Menanda dan menamakan
lokasi taburan mineral diatas peta Malaysia.
|
||||||||
Menamakan
jenis dan kawasan mineral di negara Malaysia: Petroleum dan gas asli, kaolin,
bauksit, emas, batu kapur, bijih timah, arang batu, dan kuprum.
|
||||||||||
M13-M16
|
UJIAN BERTUTUR
(BM, BI, BA (KBD)) : 2-30 APRIL 2018
|
|||||||||
M13
2
- 6
Apr. 2018
|
Sumber
Hutan
|
Memahami
taburan hutan di negara Malaysia.
-Menamakan
jenis dan kawasan hutan negara Malaysia.
-Menyenarai
sumber hutan negara Malaysia : Hutan hujan tropika, hutan paya, hutan pantai,
dan hutan gunung.
|
||||||||
-Menandakan
dan menamakan taburan hutan di atas peta negara Malaysia.
|
Band
2
|
Menanda dan menamakan lokasi taburan hutan di atas
peta Malaysia.
|
||||||||
M14-M15
9
–20 Apr. 2018
|
Sumber
Tenaga
|
Memahami
pelbagai penggunaan sumber tenaga negara Malaysia.
-Menyenarai,
menamakan, dan menunjukkan taburan
sumber tenaga di Malaysia: Petroleum , gas asli, kuasa hidro elektrik,
suria, arang batu, nuklear, dan boimass/ biojisim.
|
·
|
|||||||
-Menanda,
menamakan taburan sumber tenaga dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga di
negara Malaysia: Petroleum, gas asli , kuasa hidro elektrik, suria, arang
batu, nuklear dan biomass/biojisim.
|
||||||||||
-Membuat
kesimpulan tentang penggunaan sumber tenaga negara Malaysia pada masa depan
seperti: Kemajuan teknologi dan kitar semula.
|
Band
3
|
Menghuraikan
jenis-jenis tenaga gantian dengan memberi contoh yang tepat.
|
||||||||
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/PAK21/
KBAT/i-THINK
|
|||
M16-M17
23
Apr. - 4 Mei 2018
|
Sumber
Tenaga di Negara Lain
|
Memahami jenis
sumber tenaga negara lain.
·
Menyenarai jenis sumber tenaga dan
menghuraikan penggunaan sumber tenaga suria di Jepun.
·
Menyenaraikan jenis sumber tenaga dan
menghuraikan penggunaan sumber tenaga ombak di Perancis.
·
Menyenaraikan jenis sumber tenaga dan
menghuraikan penggunaan sumber tenaga pasang surut di China.
·
Menyenaraikan jenis sumber tenaga dan
menghuraikan penggunaan sumber tenaga angin di Belanda.
·
Menyenaraikan jenis sumber tenaga dan
menghuraikan penggunaan sumber tenaga biomas/biojisim di India
·
Menyenaraikan jenis sumber tenaga dan
menghuraikan penggunaan sumber tenaga geoterma di Iceland
|
Mencintai
negara Malaysia
·
berbangga dengan kepelbagaian sumber
Malaysia.
·
berusaha membangunkan Malaysia.
·
menghargai usaha-usaha yang diambil
memajukan sumber tenaga negara Malaysia.
Mencintai
negara Malaysia
· menghargai
sumbangan sumber kepada pembangunan negara Malaysia.
|
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Peta Malaysia
Lmbr. Kerja
PAK21
Round
Table
Think-pair-Share
Gallery
Walk
Hot
Seat
3
Stray 1 Stay
Mine
and combine
Pembentangan Hasil
Sendiri
i-THINK
- peta pokok
-peta bulatan
-peta buih
-p.berganda
-P.titi
-P.alir
KBAT
-Menilai
-Menilai
-mencipta
-analisis
|
||||||
1.5.2018
|
CUTI HARI
PEKERJA
|
|||||||||
M17-M21
|
UJIAN
INSTRUMEN PELBAGAI – SEJARAH : 2 – 28 MEI 2018
|
|||||||||
M18
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN TING.3 : 7-11 MEI 2018
|
|||||||||
M19-M20
14-25 Mei 2018
|
Kepentingan
Pelbagai sumber
-Pembetulan
Ujian Sumatif
|
Memahami
kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia
-Menerangkan
kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia seperti bahan mentah,pekerjaan,pendapatan
negara,pembukaan kawasan baru dan infrasturuktur.
|
Band
4
|
Menghubungkaitkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber
dengan memberi contoh yang sesuai terhadap pembangunan negara Malaysia.
|
||||||
Menjelaskan
dengan contoh kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malsysia seperti
bahan mentah,pekerjaan,pendapatan negara,pembukaan kawasan baru dan
infrasturuktur
|
||||||||||
Menghubungkaitkan
kepentingan penerokaan pelbagai sumber kepada pembangunan negara
Malaysia seperti
pembandaran,perindustrian dan infrastruktur
|
||||||||||
25 Mei
2018
|
SAMBUTAN
HARI GURU PERINGKAT SEKOLAH (25 Mei 2018)
|
|||||||||
CUTI HARI WESAK
: 29 MEI 2018
|
||||||||||
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/PAK21/
KBAT/i-THINK
|
|||
M21
28 Mei -1
Jun 2018
|
-Kesan
Penerokaan Sumber Terhadap alam sekitar
|
Pandang
darat
|
Memahami kesan
penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara Malaysia.
·
Menyenaraikan kesan penerokaan sumber
terhadap alam sekitar negara Malaysia : Perubahan pandang darat,
kepupusan,peningkatan suhu, hakisan, banjir dan pencemaran udara serta air.
·
Menghuraikan dengan contoh kesan
penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara Malaysia: Perubahan pandang
darat kepupusan,peningkatan suhu, hakisan.
·
Menghuraikan dengan contoh kesan
penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara Malaysia:hakisan,banjir dan
pencemaran udara serta air.
|
Mempertahankan
negara Malaysia
·
prihatin terhadap kesan penerokaan
sumber.
|
Band
5
|
Mengkaji dan menilai dengan jelas kesan penerokaan
sumber terhadap alam sekitar di Malaysia.
|
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
Peta Malaysia
Lmbr. Kerja
PAK21
Round
Table
Think-pair-Share
Gallery
Walk
Hot
Seat
3
Stray 1 Stay
Mine
and combine
Pembentangan Hasil
Sendiri
i-THINK
- peta pokok
-peta bulatan
-peta buih
-p.berganda
-P.titi
-P.alir
KBAT
-Menilai
-Menilai
-mencipta
-analisis
|
|||
CUTI NUZUL AL-QURAN : 2 JUN 2018
|
||||||||||
M22
4
– 8
Jun
2018
|
Pengurusan
Sumber
|
Kepupusan Ekosistem
Pemeliharaan
Pemuliharaan
Pembangunan
Lestari
|
Memahami
kepentingan dan langkah-langkah pengurusan sumber:
Menyatakan
kepentingan pengurusan sumber seperti mengelakkan kepupusan, menjamin
bekalan sumber berterusan dan keseimbangan ekosistem
|
Mempertahankan
negara Malaysia
-bertanggung
jawab memelihara alam sekitar negara
Malaysia.
|
||||||
Menyenaraikan
langkah-langkah pengurusan sumber yang dapat
mengurangkan kesan negatif penerokan sumber.
Menghuraikan
kepentingan pengurusan sumber:
Mengelakkan
kepupusan ,menjamin bekalan sumber berterusan dan keseimbangan ekosistem.
Menghuraikan
langkah-langkah pengurusan sumber: pemeliharaan dan pemuliharaan
Menghuraikan langkah-langkah pengurusan sumber air di
Jepun.
|
||||||||||
Mencadangkan
langkah-langkah yang boleh diambil
dalam pengurusan sumber untuk kegunaan masa depan
|
Band
6
|
Mencadangkan
langkah-langkah pengurusan sumber yang
berkesan untuk mengekalkan penggunaanya pada masa hadapan.
|
||||||||
CUTI PENGGAL PERTENGAHAN : 9 - 24
JUN 2018
|
||||||||||
CUTI HARI
RAYA PUASA : 15 - 16
JUN 2018
|
||||||||||
HARI
TERBUKA SEKOLAH : 29 JUN 2018
|
||||||||||
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/PAK21/
KBAT/i-THINK
|
|||
M23
25-29
Jun
2018
|
Tema 8:
Kegiatan
ekonomi Utama
|
Taburan
|
Memahami jenis
dan taburan kegiatan ekonomi utama negara Malaysia.
-Menyenaraikan
jenis-jenis kgiatan ekonomi utama negara Malaysia:
Perkhidmatan (
Pelancongan, Perdagangan, Pengangkutan
, Kewangan dan Pendidikan), Perindustrian, Perlombongan, Pertanian,
Pembalakan dan Perikanan.
|
Mencintai
negara Malaysia
§ bersyukur
kerana negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi.
§ Berbangga
dengan pelbagai kegiatan ekonomi
|
Band
1
|
Menyatakan jenis-jenis
kegiatan ekonomi utama di Malaysia dengan betul.
|
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Peta Malaysia
Lmbr. Kerja
PAK21
Round
Table
Think-pair-Share
Gallery
Walk
Hot
Seat
3
Stray 1 Stay
Mine
and combine
Pembentangan Hasil
Sendiri
i-THINK
- peta pokok
-peta bulatan
-peta buih
-p.berganda
-P.titi
-P.alir
KBAT
-Menilai
-Menilai
-mencipta
-analisis
|
|||
M24
2
- 6 Julai
2018
|
Tema 8:
Kegiatan
ekonomi Utama
|
Taburan
|
-Menentukan
taburan kegiatan ekonomi utama berdasarkan peta negara Malaysia.
|
|||||||
Menanda
dan menamakan taburan kegiatan ekonomi utama di atas peta negara Malaysia
|
Band
3
|
Menanda dan menamakan
lokasi kegiatan ekonomi utama di Malaysia dengan tepat.
|
||||||||
M24-M28
|
UJIAN PELBAGAI
INSTRUMEN GEOGRAFI : 2 – 31 JULAI 2018
|
|||||||||
M29
6-10.8.18
|
PERCUBAAN PT3 : 6 – 10
OGOS 2018
|
|||||||||
M30
13-
17 Ogos
2018
|
Faktor-faktor
yang mempengaruhi Kegiatan Ekonomi.
|
Memahami faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan
ekonomi negara Malaysia.
-Menyenaraikan
faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama negara Malaysia:
Faktor
fizikal:
Bentuk muka bumi, tanih, iklim dan bahan
mentah.
|
Band
2
|
Menerangkan faktor yang
mempengaruhi kegiatan ekonomi dengan tepat.
|
||||||
-Menyenaraikan
faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama negara Malaysia:
Faktor
kemanusiaan :
Teknologi, dasar kerajaan, pasaran,
modal,
infrastruktur dan buruh.
|
Band
4
|
Menghuraikan faktor
kegiatan ekonomi yang tepat terhadap pembangunan Malaysia.
|
||||||||
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/PAK21/
KBAT/i-THINK
|
|
M30
|
UJIAN LISAN MENDENGAR : BM - 14 /8 , BI -
15/8, BA (KBD)
|
|||||||
CUTI PENGGAL
PERTENGAHAN PENGGAL 2 : 18 - 26 OGOS 2018
|
||||||||
CUTI HARI RAYA KORBAN : 22 OGOS 2018
|
||||||||
M31-M32
27 Ogos – 7
Sept.
2018
|
Sumbangan
Kegiatan Ekonomi Terhadap Pembangunan Negara.
|
Saling
kaitan.
|
Memahami kepentingan kegiatan ekonomi terhadap
pembangunan ekonomi negara Malaysia.
-Menyenaraikan
kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara Malaysia:
Peluang
pekerjaan, peningkatan taraf hidup,
pendapatan negara, peningkatan infrastrukur, pengurangan import, pemindahan
teknologi dan proses pembandaran.
|
Berusaha
membangunkan negara Malaysia.
-Berbangga
dengan pembangunan negara Malaysia.
|
Band
4
|
Menghuraikan kepentingan kegiatan ekonomi yang tepat terhadap
pembangunan Malaysia
|
||
-Menghuraikan
dengan contoh kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara
Malaysia:
a.
peluang pekerjaan
b.
peningkatan taraf hidup
c.
pendapatan negara
d.
peningkatan infrastruktur
-Menghuraikan
dengan contoh kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara
Malaysia:
a.
pengurangan import
b.
pemindahan teknologi
c.
proses pembandaran
|
||||||||
M33-M35
12-28 Sept.
2018
|
Kesan
Kegiatan
Ekonomi
Terhadap Alam Sekitar
|
Kesan
Rumah Hijau, Penipisan Lapisan Ozon, Pulau Haba, Hujan Asid.
|
Memahami
kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia.
-Menyenaraikan
kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia:
-Kepupusan sumber, pencemaran,
perubahan pandang darat (landskap, kesan rumah hijau, penipisan lapisan ozon,
pulau haba dan hujan asid)
-Menjelaskan
dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia:
-Kepupusan sumber , pencemaram,
perubahan pandang darat ( landskap, kesan rumah hijau, penipisan lapisan
ozon, pulau haba dan hujan asid)
-Merumus
tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia.
|
Mempertahankan
negara Malaysia
·
bertanggung jawab memelihara alam
sekitar negara Malaysia.
|
Band
5
|
Menjalankan dan
menyediakan kajian / laporan yang lengkap mengenai kesan kegiatan ekonomi
terhadap alam sekitar di kawasan sekitar pelajar
|
||
CUTI AWAL MUHARAM / MAAL HIJRAH : 11 SEPT 2018
|
||||||||
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/PAK21/
KBAT/i-THINK
|
M36
1-5
Okt.
2018
|
Langkah-langkah
Mengurang-kan Kesan Kegiatan Ekonomi terhadap Alam Sekitar.
|
Pemelihara-an
Pemulihara-an
|
Memahami
langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar.
-Menyenaraikan
langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar
negara Malaysia:
-Penghutanan
semula, kitar semula, pendidikan alam sekitar, kempen , penguatkuasa
undang-undang, penyelidikan dan pembangunan dan penggunaan bahan sumber
tenaga mesara alam.
-Menghurai
langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonom terhadap alam sekitar
negara Malaysia:
-Penghutanan
semula, kitar semula, pendidikan alam sekitar, kempen, penguatkuasa
undang-undang, penyuelidikan dan pembangunan dan penggunaan sumber tenaga
mesra alam.
-Kitar
semula ( Jerman, Denmark, Taiwan)
-Membanding
dan membezakan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap
alam sekitar negara Malaysia dengan negara lain:
-rawat
semula air ( Jepun, Singapura, China)
Mencadangkan
langkah-langkah lain bagi mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam
sekitar
|
Mencintai
negara Malaysia
§ prihatin
terhadap penjagaan alam sekitar.
|
Band
6
|
Mencadangkan
langkah-langkah penjagaan alam sekitar yang kreatif dan inovatif serta boleh
dilaksanakan untuk mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar
di kawasan kajian.
|
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Peta Malaysia
Lmbr. Kerja
PAK21
Round
Table
Think-pair-Share
Gallery
Walk
Hot
Seat
3
Stray 1 Stay
Mine
and combine
Pembentangan Hasil Sendiri
i-THINK
- peta pokok
-peta bulatan
-peta buih
-p.berganda
-P.titi
-P.alir
KBAT
-Menilai
-Menilai
-mencipta
-analisis
|
CUTI
DEEPAVALI : 5 -7 NOV 2018
|
|||||||
M37
|
UJIAN BERTULIS
PT3 : 8 - 11 OKTOBER 2018
|
||||||
M38-38
15-26
Nov.
2018
|
Kepentingan
Kerjasama Ekonomi Antarabangsa.
|
Saling
Bertantung
Saling
Kaitan
|
Memahami
kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa.
-Menyatakan
kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa:
Pemindahan teknologi, hubungan
dagangan, pelaburan/ modal, pasaran, buruh dan bahan mentah.
-Menjelaskan
dengan contoah kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa.
-Merumus
tentang kesan kerjasama ekonomi antarabangsa pada masa depan.
|
Berusaha
membangunkan negara Malaysia
menghargai
usaha kerajaan dalam membangunkan ekonomi negara.
|
|||
M40–M41
|
29
Oktober – 9 November 2018 : SEMAKAN SEMUA
MURID MENGUASAI DARIPADA BAND
1 – 6 (MENGIKUT KEMAMPUAN MURID)
|
||||||
M 42-43
|
15 OKT –
23 NOVEMBER 2018 : AKTIVITI SELEPAS PT3
|
||||||
CUTI
PENGGAL PERTENGAHAN PENGGAL 2 : 24
NOVEMBER 2018 – 2
JANUARI 2019
|
No comments:
Post a Comment