RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
GEOGRAFI
TINGKATAN 2
2018
RANCANGAN PEMBELAJARAN TAHUNAN GEOGRAFI TINGKATAN 2 2018
1.0 KEMAHIRAN GEOGRAFI
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU 1
02.1.18
05.1.18
MINGGU 2
08.1.18-12.1.18
|
1.1 Skala dan Jarak
|
Murid boleh:
1.1.1 Menyatakan jarak mutlak, jarak relatif, skala penyata, skala lurus dan pecahan wakilan.
1.1.2 Menerangkan jarak mutlak, jarak relatif, skala penyata, skala lurus dan pecahan wakilan.
1.1.3 Menggunakan skala penyata, skala lurus dan pecahan wakilan untuk menentukan jarak sebenar.
1.1.4 Menentukan jarak sebenar berpandukan skala pada peta.
|
1
|
Menamakan jenis skala dan jenis jarak.
|
Membincangkan jarak relatif dan jarak mutlak dari rumah murid ke sekolah.
Mengukur jarak antara makmal dengan kantin sekolah.
Menunjuk cara mengukur jarak dengan menggunakan skala lurus.
|
Kelestarian Global,
TMK ,
I-Think
Kreativiti dan Inovasi
|
Pembaris
Pita ukur
Jangka tolok
Lembaran kerja
Pelan sekolah
Peta lakar
Buku teks Geografi Tingkatan2.
|
2
|
Menjelaskan jenis skala dan jenis jarak.
| ||||||
3
|
Menunjuk cara menggunakan skala untuk menentukan jarak.
| ||||||
4
|
Membezakan penggunaan skala penyata, skala lurus dan pecahan wakilan untuk menentukan jarak sebenar.
| ||||||
5
|
Menentukan jarak antara dua tempat pada peta berdasarkan nisbah skala yang berbeza.
| ||||||
6
|
Mencadangkan idea perjalanan ke sesuatu destinasi dengan menggunakankan peta berdasarkan skala dan jarak.
|
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU
3
15.1.18-
19.1.18
MINGGU
4
22.1.18-
26.1.18
|
1.2 Peta Topografi
|
Murid boleh:
1.2.1 Menyatakan maksud peta topografi.
1.2.2 Mengenal pasti garisan timuran dan garisan utaraan dalam peta topografi.
1.2.3 Menyatakan rujukan grid.
1.2.4 Menerangkan perbezaan kegunaan rujukan grid 4 angka dan 6 angka.
1.2.5 Menunjuk cara membaca rujukan grid 4 angka dan 6 angka untuk menentukan kedudukan dalam peta topografi.
|
1
|
Menyenaraikan maklumat yang terdapat dalam peta topografi.
|
Menunjuk cara menentukan kedudukan dengan menggunakan rujukan grid berdasarkan peta topografi.
Perbincangan untuk mengenal pasti simbol yang terdapat dalam peta topografi
|
Kelestarian Global,
TMK ,
I-Think
Kreativiti dan Inovasi
|
Peta topografi
Gambar ciri budaya dan ciri fizikal
Lembaran kerja
Buku teks Geografi Tingkatan2
|
2
|
Menjelaskan cara membaca rujukan grid 4 angka dan 6 angka dalam peta topografi
| ||||||
3
|
Menggunakan rujukan grid 4 angka dan rujukan grid 6 angka untuk menentukan kedudukan dalam peta topografi.
| ||||||
4
|
Mengesan hubung kait ciri pandang darat fizikal dan ciri pandang darat budaya dalam peta topografi.
|
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU
5
29.1.18-
02.2.18
|
1.2 Peta Topografi
|
1.2.6 Menganalisis hubung kait ciri pandang darat fizikal dan ciri pandang darat budaya dalam peta topografi.
1.2.7 Mentafsir peta topografi secara keseluruhan.
|
5
|
Membahaskan hubung kait ciri pandang darat fizikal dan ciri pandang darat budaya dalam peta topografi secara keseluruhan.
|
Kelestarian Global,
TMK ,
I-Think
Kreativiti dan Inovasi
|
Peta topografi
Lembaran kerja
Gambar
Buku teks Geografi Tingkatan2
| |
6
|
Menjana idea dengan mencadangkan contoh pembangunan yang boleh dimajukan di kawasan yang ditafsir berdasarkan pandang darat fizikal dan pandang darat budaya dalam peta topografi.
|
2.0 GEOGRAFI FIZIKAL: BENTUK MUKA BUMI DAN SALIRAN
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU
6
05.2.18-
09.2.18
MINGGU
7
12.2.18-15.2.18
MINGGU
8
19.2.18-
23.2.18
|
2.1 Pengaruh Pergerakan Bumi Terhadap Cuaca dan Iklim
|
Murid boleh:
2.1.1 Mengenal pasti dua cara pergerakan bumi.
2.1.2 Menerangkan tentang putaran bumi dan peredaran bumi.
2.1.3 Menunjukkan kesan putaran bumi.
2.1.4 Menunjukkan kesan peredaran bumi.
2.1.5 Membahaskan kesan pergerakan bumi terhadap cuaca dan iklim.
|
1
|
Menyatakan cara pergerakan bumi.
|
Simulasi tentang jenis pergerakan bumi.
Membina peta pemikiran atau peta minda untuk merumuskan tentang pengaruh pergerakan bumi terhadap cuaca dan iklim.
Membina model pergerakan bumi
|
Kelestarian Global,
TMK ,
I-Think
Kreativiti dan Inovasi
|
Lembaran kerja
Globe
slide powerpoint
Kertas A4
Gambar
4 musim
Buku teks Geografi Tingkatan2.
|
2
|
Menjelaskan putaran bumi dan peredaran bumi
| ||||||
3
|
Menunjuk cara salah satu kesan yang berlaku apabila bumi bergerak
| ||||||
4
|
Membezakan kesan putaran bumi dan kesan peredaran bumi.
| ||||||
5
|
Menilai kesan putaran bumi dan kesan peredaran bumi terhadap cuaca dan iklim.
| ||||||
6
|
Mempersembahkan idea yang kreatif dan menunjukkan keaslian tentang kesan pergerakan bumi terhadap cuaca dan iklim.
|
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU
9
26.2.18-
02.3.18
MINGGU
10
05.3.18-
09.3.18
|
2.2 Cuaca dan Iklim di Malaysia
|
Murid boleh:
2.2.1 Mengenal pasti jenis dan ciri iklim di Malaysia.
2.2.2 Menjelaskan ciri iklim khatulistiwa di Malaysia.
2.2.3 Menghuraikan pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia di Malaysia.
|
1
|
Menyatakan iklim di Malaysia
|
Mencerakinkan maklumat tentang ciri iklim Khatulistiwa di Malaysia yang dikumpul melalui sumber seperti internet, buku dan pusat kaji cuaca.
Membina peta pemikiran atau Peta minda untuk menghubungkait-kan pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia di Malaysia dan sebaliknya
|
Kelestarian Global,
TMK ,
I-Think
Kreativiti dan Inovasi
|
Gambar
slide powerpoint
video
Gambar rajah
Lembaran kerja
Globe
Buku teks Geografi Tingkatan2.
|
2
|
Menerangkan ciri iklim Khatulistiwa di Malaysia.
| ||||||
3
|
Menyesuaikan pengaruh cuaca setempat di Malaysia dengan aktiviti harian manusia.
| ||||||
4
|
Menjelaskan melalui contoh hubung kait iklim Khatulistiwa dengan kegiatan manusia di Malaysia
|
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU
11
12.3.18-
16.3.18
|
UJIAN PENTAKSIRAN SUMATIF 1
| ||||||
MINGGU
12
17.3.18-25.3.18
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
|
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU
13
26.3.18-30.3.18
|
2.2 Cuaca dan Iklim di Malaysia
|
Murid boleh:
2.2.4 Menilai kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim di Malaysia.
2.2.5 Merumuskan perubahan cuaca dan iklim di Malaysia
|
5
|
Membahaskan kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim di Malaysia
| |||
6
|
Mencadangkan langkah-langkah untuk mengurangkan kesan perubahan cuaca dan iklim di Malaysia
|
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU
14
02.4.18-
06.4.18
MINGGU
15
09.4.18-
13.4.18
MINGGU
16
16.4.18-
20.4.18
|
3.1 Pengangkutan di Malaysia
|
Murid boleh:
3.1.1 Mengenal pasti jaringan jalan raya dan jaringan landasan kereta api di Malaysia.
3.1.2 Mengenal pasti lapangan terbang antarabangsa dan pelabuhan utama di Malaysia.
3.1.3 Memberi contoh pengangkutan awam di Malaysia.
3.1.4 Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi jaringan pengangkutan di Malaysia.
|
1
|
Menamakan salah satu contoh lebuh raya, landasan kereta api, lapangan terbang antarabangsa dan pelabuhan.
|
Membuat pameran mini tentang jenis dan kepentingan pengangkutan.
Menghasilkan buku skrap tentang pengangkutan awam.
Mengadakan tayangan video tentang pengangkutan awam.
|
Kelestarian Global,
TMK ,
I-Think
Kreativiti dan Inovasi
|
Gambar
slide powerpoint
Gambar rajah
Peta Malaysia
Lembaran kerja
Buku teks Geografi Tingkatan2.
|
2
|
Menjelaskan salah satu faktor yang mempengaruhi jaringan pengangkutan di Malaysia.
| ||||||
3
|
Menggunakan maklumat berkaitan jaringan pengangkutan untuk ke sesuatu tempat.
| ||||||
4
|
Menjelaskan melalui contoh kepentingan pengangkutan di kawasan setempat.
|
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU
17
23.4.18-27.4.18
|
3.1 Pengangkutan di Malaysia
|
Murid boleh:
3.1.5 Membezakan kepentingan pengangkutan darat, udara dan air di Malaysia.
3.1.6 Menilai kepentingan pengangkutan awam di Malaysia.
3.1.7 Mencadangkan amalan pengangkutan dan perjalanan lestari.
|
5
|
Membahaskan langkah untuk meningkatkan perkhidmatan pengangkutan awam di Malaysia
|
Membina model jaringan jalan raya atau jaringan landasan kereta api
|
Kelestarian Global,
TMK ,
I-Think
Kreativiti dan Inovasi
|
Gambar
Gambar rajah
Peta kosong Malaysia
Lembaran kerja
Buku teks Geografi Tingkatan2.
|
6
|
Menghasilkan idea yang kreatif dan inovatif berkaitan pengangkutan yang memberi kesan yang minimum kepada alam sekitar.
|
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU
18
30.4.18-
04.5.18
MINGGU
19
07.5.18-11.5.18
MINGGU
20
14.5.18-
18.5.18
|
3.2 Telekomunikasi di Malaysia.
|
Murid boleh:
3.2.1 Mengenal pasti alat telekomunikasi di Malaysia.
3.2.2 Menerangkan kemajuan alat telekomunikasi di Malaysia.
3.2.3 Membahaskan kepentingan telekomunikasi di Malaysia.
3.2.4 Menilai kesan telekomunikasi terhadap pembangunan negara di Malaysia.
3.2.5 Menentukan penggunaan alat telekomunikasi secara beretika.
|
1
|
Menyatakan alat telekomunikasi di Malaysia
|
Mengadakan aktiviti forum untuk membincangkan tajuk kesan telekomunikasi.
Membuat buku skrap berkaitan telekomunikasi.
Kerja lapangan berkaitan aktiviti Hari Tanpa Alat Telekomunikasi
|
Kelestarian Global,
TMK ,
I-Think
Kreativiti dan Inovasi
|
Gambar
Gambar rajah
Lembaran kerja
Peta kosong Malaysia
Peranti elektronik
Buku teks Geografi Tingkatan2.
|
2
|
Menjelaskan kemajuan alat telekomunikasi di Malaysia.
| ||||||
3
|
Menunjukkan kepentingan alat telekomunikasi dalam kehidupan seharian manusia.
| ||||||
4
|
Menjelaskan melalui contoh kesan telekomunikasi di Malaysia.
| ||||||
5
|
Membahaskan penggunaan perkhidmatan alat telekomunikasi secara beretika.
| ||||||
6
|
Mencadangkan idea yang kreatif dan inovasi alat telekomunikasi yang dapat memacu pembangunan negara pada masa hadapan.
|
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU
21
21.5.18-
25.5.18
MINGGU
22
28.5.18-
01.6.18
|
4.1 Kepelbagaian Iklim dan Pengaruhnya Terhadap Kegiatan manusia di Asia.
|
Murid boleh:
4.1.1 Mengenal pasti kepelbagaian iklim di Asia.
4.1.2 Menerangkan ciri iklim di zon iklim panas, zon iklim panas sederhana, zon iklim sejuk dan zon iklim sejuk sederhana di Asia.
4.1.3 Menunjukkan negara di Asia yang mengalami iklim di zon iklim panas, zon iklim panas sederhana, zon iklim sejuk dan zon iklim sejuk sederhana.
|
1
|
Menyatakan sekurang-kurangnya dua jenis iklim di Asia
|
Mengadakan aktiviti kuiz tentang kepelbagaian iklim di benua Asia.
Membuat persembahan multimedia tentang kepelbagaian iklim dan pengaruhnya terhadap kegiatan manusia di benua Asia.
|
Kelestarian Global,
TMK ,
I-Think
Kreativiti dan Inovasi
|
Gambar
Gambar rajah
Lembaran kerja
Peta kosong Asia
Buku teks Geografi Tingkatan2.
|
2
|
Menjelaskan jenis iklim dan negara yang mengalaminya di setiap zon iklim di Asia.
| ||||||
3
|
Menyesuaikan kepelbagaian iklim dengan kegiatan manusia di Asia
| ||||||
4
|
Menjelaskan melalui contoh kegiatan manusia di mana-mana negara Asia berdasarkan kepelbagaian iklim.
|
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI
PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU
23
04.6.18-
08.6.18
|
PENTAKSIRAN SUMATIF PERTENGAHAN TAHUN
| ||||||
MINGGU
24 & 25
09.6.18-
24.6.18
|
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
|
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU
26
25.6.18-
29.6.18
|
4.1 Kepelbagaian Iklim dan Pengaruhnya Terhadap Kegiatan Manusia di Asia.
|
4.1.4 Membandingkan pengaruh iklim terhadap kegiatan manusia di Asia.
|
5
|
Menentukan kegiatan manusia yang boleh dijalankan di empat buah negara Asia di zon iklim yang berbeza.
| |||
6
|
Menghasilkan idea yang kreatif dan inovatif berkaitan pengaruh iklim terhadap kegiatan manusia di salah sebuah negara Asia
|
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU
27
02.7.18-
06.7.18
MINGGU
28
09.7.18-
13.7.18
MINGGU
29
16.7.18-
20.7.18
|
4.2 Jenis dan Kemajuan Pengangkutan di Asia.
|
Murid boleh:
4.2.1 Mengenal pasti jaringan landasan kereta api, lapangan terbang antarabangsa dan pelabuhan utama di Asia.
4.2.2 Menghuraikan kemajuan pengangkutan di Asia.
4.2.3 Menilai kesan pengangkutan terhadap masyarakat, ekonomi dan alam sekitar di Asia
|
1
|
Menamakan salah satu jaringan landasan kereta api, lapangan terbang antarabangsa dan pelabuhan utama di mana-mana negara Asia
|
Mengadakan tayangan video tentang pengangkutan moden di benua Asia.
Mereka cipta poster kemajuan pengangkutan di benua Asia.
Meramal pengangkutan yang sesuai bagi menghubungkan negara-negara di Asia pada masa hadapan
|
Kelestarian Global,
TMK ,
I-Think
Kreativiti dan Inovasi
|
Gambar
Gambar rajah
Video
Lembaran kerja
Peta Asia kosong
Buku teks Geografi Tingkatan2.
|
2
|
Menjelaskan kemajuan salah satu jenis pengangkutan di manamana negara Asia
| ||||||
3
|
Menunjukkan kesan kemajuan pengangkutan terhadap masyarakat dan ekonomi di salah sebuah negara Asia.
| ||||||
4
|
Membandingkan kesan kemajuan pengangkutan terhadap alam sekitar di negara Asia.
| ||||||
5
|
Menentukan kemajuan pengangkutan di Asia pada masa hadapan.
| ||||||
6
|
Menghasilkan idea yang kreatif dan inovatif berkaitan kemajuan pengangkutan di Asia.
|
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU
30
23.7.18-
27.7.18
MINGGU
31
30.7.18-
03.8.18
MINGGU
32
06.8.18-
10.8.18
|
5.1 Pemanasan Global
|
Murid boleh:
5.1.1 Menyatakan konsep pemanasan global.
5.1.2 Memberi contoh faktor yang menyebabkan pemanasan global.
5.1.3 Menghuraikan aktiviti manusia yang menyebabkan pemanasan global.
5.1.4 Menghuraikan faktor semula jadi yang menyebabkan pemanasan global.
5.1.5 Menilai kesan pemanasan global.
5.1.6 Membahaskan langkah-langkah mengurangkan pemanasan global.
|
1
|
Memberitahu maksud pemanasan global
|
Mengadakan tayangan video tentang pemanasan global.
Mengadakan aktiviti forum berkaitan pemanasan global.
Mengadakan aktiviti menghijaukan sekolah
|
Kelestarian Global,
TMK ,
I-Think
Kreativiti dan Inovasi
|
Gambar
Gambar rajah
Lembaran kerja
Video
Buku teks Geografi Tingkatan2.
|
2
|
Menjelaskan punca pemanasan global
| ||||||
3
|
Menunjukkan langkah untuk mengurangkan pemanasan global
| ||||||
4
|
Memaparkan maklumat tentang kesan pemanasan global.
| ||||||
5
|
Menilai keberkesanan langkah mengurangkan kesan pemanasan global.
| ||||||
6
|
Mencadangkan idea yang kreatif dan inovatif untuk mengurangkan pemanasan global.
|
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI
PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU
33
13.8.18-
17.8.18
|
UJIAN PENTAKSIRAN SUMATIF 2
| ||||||
MINGGU
34
18.8.18-
26.8.18
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2
|
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU
35
27.8.18-
31.8.18
MINGGU
36
03.9.18-
07.9.19
|
5.2 Teknologi Hijau
|
Murid boleh:
5.2.1 Menyatakan konsep teknologi hijau.
5.2.2 Menerangkan ciri-ciri produk teknologi hijau.
5.2.3 Menunjukkan contoh produk teknologi hijau.
5.2.4 Membahaskan kepentingan teknologi hijau.
5.2.5 Mencadangkan amalan berkonsepkan teknologi hijau.
|
1
|
Memberitahu maksud teknologi hijau
|
Mencerakin maklumat tentang teknologi hijau yang dikumpul daripada sumber seperti internet, buku, majalah dan akhbar.
Mengadakan pertandingan menghasilkan alat atau idea yang mempunyai konsep teknologi hijau.
|
Kelestarian Global,
TMK ,
I-Think
Kreativiti dan Inovasi
|
Gambar
Gambar rajah
Lembaran kerja
Slide powerpoint
Buku teks Geografi Tingkatan2.
|
2
|
Menjelaskan ciri-ciri produk teknologi hijau
| ||||||
3
|
Menunjuk cara amalan berkonsepkan teknologi hijau.
| ||||||
4
|
Memaparkan maklumat tentang kepentingan teknologi hijau.
| ||||||
5
|
Menilai keberkesanan amalan berkonsepkan teknologi hijau dalam kehidupan.
| ||||||
6
|
Menghasilkan alat atau mempersembahkan idea berkaitan teknologi hijau yang kreatif dan inovatif.
|
KERJA LAPANGAN
MINGGU
/
TARIKH
|
KRITERIA
|
PROSES KERJA
|
STANDARD PRESTASI
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| |||
MINGGU
37
10.9.18-14.9.18
|
Perancangan
|
· Memilih isu atau tajuk
· Membuat Jadual kerja
· Membuat Pengagihan kerja
· Menentukan Objektif Kajian
· Menentukan Kaedah Kajian
|
1
|
Menyediakan perancangan, proses awal dan laporan akhir yang tidak lengkap.
|
2
|
2 Menyediakan perancangan, proses awal dan laporan akhir yang kurang lengkap.
| |||
3
|
Menyediakan perancangan, proses awal, laporan akhir yang lengkap dan tidak tersusun.
| |||
MINGGU
38
17.9.18-
21.9.18
|
Proses awal
|
Merekod, mengumpul dan menganalisis maklumat/data daripada pelbagai sumber dengan menggunakan kaedah yang sesuai.
| ||
4
|
Menyediakan perancangan, proses awal dan laporan akhir yang lengkap dan tersusun.
| |||
MINGGU
39
24.9.18-
28.9.18
|
Perkembangan
|
· Menambahkan bahan-bahan Grafik yang sesuai.
· Membuat Tafsiran Konsep jika berkaitan
| ||
5
|
Menyediakan perancangan, proses awal dan laporan akhir yang lengkap, tepat, tersusun dan realistik.
| |||
6
|
Menyediakan perancangan, proses awal dan laporan akhir yang lengkap, tepat, tersusun dan realistik serta menunjukkan keaslian serta boleh dicontohi.
| |||
MINGGU
40
01.10-18-05.10.18
|
Laporan akhir
|
· Menyiapkan laporan akhir mengenai
isi utama, huraian atau contoh.
· Merumus dan melaporkan.
|
MINGGU
/
TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CADANGAN AKTIVITI
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
(EMK)
|
STRATEGI PdPc
| |
TAHAP PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
| ||||||
MINGGU
41
8.10.18-12.10.18
|
ULANG KAJI
PT3 2018
| ||||||
MINGGU
42
15.10.18-
19.10.18
|
PENTAKSIRAN SUMATIF AKHIR TAHUN
| ||||||
MINGGU
43/44/
45/46/
47
22.10.18-23.11.18
|
PROGRAM SELEPAS PEPERIKSAAN
MENGIKUT TAKWIM SEKOLAH
| ||||||
CUTI AKHIR TAHUN 24.11.18 – 31.12.18
|
No comments:
Post a Comment