Wednesday, 7 February 2018

RPT GEOGRAFI TINGKATAN 3 2018


FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN

“Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara."


MATLAMAT KURIKULUM GEOGRAFI

Kurikulum Geografi membolehkan murid memahami fenomena geografi berfokus kepada negara Malaysia dan hubungannya dengan negara-negara lain supaya dapat melahirkan murid yang berilmu, bertanggungjawab, bersyukur dan mengenali serta mencintai negara Malaysia.



OBJEKTIF KURIKULUM GEOGRAFI

Kurikulum Geografi  Sekolah Menengah membolehkan murid:
1. Menghubungkaitkan aspek kedudukan, arah, skala, dan jarak dalam organisasi ruangan.
2.    Mengumpul, menyusun, menganalisis dan menyampaikan data geografi berbentuk kuantitatif dan kualitatif.
3.   Memberi pendapat secara kreatif dan kritis, mengenal pasti dan mengkaji masalah semasa daripada aspek geografi serta membuat  keputusan dengan bertanggungjawab.
4.    Menjelaskan fenomena alam dan saling kaitannya dengan manusia berasaskan taburan dan pola-pola yang wujud di negara Malaysia dan negara-negara lain
5.   Mengenal pasti cara hidup dan budaya pelbagai komuniti di negara lain serta menghargai ciri-ciri persamaan dan kelainannya dengan negara Malaysia.
6.   Memerihalkan keadaan saling memerlukan dalam sistem alam, kegiatan ekonomi, sosial dan politik antara satu negara dengan negara lain.
7.   Menerangkan kesan kegiatan manusia ke atas alam sekitar serta penting menguruskan alam dan sumber dengan bertanggungjawab dan bijaksana.
8.   Mengenali, menghargai  dan berbangga terhadap ciri-ciri geografi negara Malaysia yang istimewa dan unik.
9. Menggabungjalin pelbagai fakta geografi dan dapat membuat kesimpulan yang rasional.
10. Mensyukuri dan mencintai alam, bersederhana dan bertanggungjawab ke atas sebarang tindakan dan peka terhadap perasaan serta keperluan orang lain.

PENDAHULUAN


Dokumen Standard Prestasi bagi mata pelajaran Kurikulum Baru  Sekolah Menengah (KBSM) dibina sebagai panduan untuk guru menambahbaik Pentaksiran Sekolah sejajar dengan pelaksanaan Pentaksiran Rujukan Standard.

Pentaksiran Rujukan Standard merupakan proses mendapatkan maklumat tentang sejauh mana murid tahu dan boleh buat atau telah menguasai apa yang dipelajari mengikut tahap-tahap pencapaian seperti yang dihasratkan oleh kurikulum mata pelajaran ini.

Adalah diharapkan dokumen ini dapat memberi maklumat yang lengkap dan tepat kepada guru tentang hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang menekankan tentang pembinaan modal insan yang berteraskan kepada pembangunan jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial.


TAFSIRAN
Band ialah satu label yang digunakan untuk menunjukkan tanda aras tertentu yang disusun secara hierarki digunakan bagi tujuan pelaporan individu.

Standard ialah satu pernyataan tentang sesuatu domain merujuk kepada tanda aras tertentu dan bersifat generik  bagi memberi gambaran holistik tentang individu.

Standard Prestasi ialah pernyataan tentang tahap perkembangan pembelajaran murid yang diukur berdasarkan standard dan menunjukkan di mana kedudukan murid dalam perkembangan  atau kemajuan pembelajarannya. Perkembangan dalam standard itu terbahagi kepada dua iaitu perkembangan secara mendatar (konstruk) dan perkembangan menegak (band). Pertumbuhan murid dijelaskan dengan satu atau lebih qualifier menggunakan perkataan atau rangkai kata yang betul menggambarkan standard dalam bentuk hasil pembelajaran.

Deskriptor ialah pernyataan yang menerangkan apa yang murid tahu dan boleh buat berdasarkan standard di mana kualiti boleh ditaksir dan dicapai.

Evidens

Murid : Pernyataan yang menerangkan tentang bagaimana murid melaksanakan apa yang dia tahu dan boleh buat berdasarkan deskriptor.
Instrumen : Bahan atau apa-apa bentuk bukti yang dapat ditunjukkan oleh murid yang melaksanakan sesuatu tugasan dalam bentuk produk atau proses seperti foto, grafik, artifak, laporan dan lain-lain.

Instrumen ialah alat yang digunakan untuk menguji penguasaan atau pencapaian murid bagi sesuatu domain seperti ujian bertulis, ujian secara lisan, demonstrasi, ujian amali.





  TAFSIRAN BAND GEOGRAFI TINGKATAN 3

BAND
PERNYATAAN BAND
PERNYATAAN STANDARD  / TAFSIRAN
1
TAHU
Mengetahui konsep, prinsip geografi dan kemahiran geografi.
2
TAHU  DAN FAHAM
Mengetahui  dan memahami konsep, prinsip geografi dan kemahiran geografi.
3
TAHU, FAHAM DAN
BOLEH BUAT
Memahami dan mengapplikasikan konsep,  prinsip geografi dan kemahiran geografi.
4
TAHU, FAHAM DAN
BOLEH BUAT
DENGAN BERADAB
Mengaplikasikan pengetahuan geografi dan kemahiran geografi  untuk menganalisis, mensintesis dan menilai maklumat geografi.
5
TAHU, FAHAM
DAN BOLEH BUAT DENGAN BERADAB TERPUJI
Menggabungjalin pengetahuan dan kemahiran geografi untuk membuat penilaian / kesimpulan yang rasional dan boleh menganalisis impak kegiatan manusia terhadap alam sekitar serta mengamalkan penjagaannya secara bijaksana.
6
TAHU, FAHAM
DAN BOLEH BUAT DENGAN BERADAB MITHALI
Mengkaji dengan mengumpul, menyusun, menganalisis dan menyampaikan data dan maklumat geografi berbentuk kuantitatif dan kualitatif.





BAHAGIAN A : KEMAHIRAN GEOGRAFI                                                 
Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/PAK21/ KBAT/i-THINK

M1

2-5 Jan.  2018



1.  Kedudukan



Kedudukan

Mengenal pasti kedudukan dengan menggunakan Rujukan Grid berasaskan peta topografi.

U/PATRIOTISME
Mencintai negara

NILAI
Ketepatan


Peta
Topografi
Nota animasi
Benang
Jaluran kertas
Kertas surih
Buku teks

PAK21
Round Table
Think-pair-Share
Gallery Walk
Hot Seat
3 Stray 1 Stay
Mine and combine
Pembentangan Hasil  Sendiri


i-THINK
- Peta pokok
 -Peta  buih berganda
- Peta pokok
 -Peta Alir

KBAT
-Menilai
-Menilai
-mencipta
-analisis
Mengenal pasti dan menyatakan Garisan Timuran dan Garisan Utaraan berasaskan peta topografi
Band
1
Menyatakan asas kemahiran geografi yang berkaitan Rujukan Grid  dengan betul.
Menyata dan menamakan ciri Geografi berdasarkan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka
Band
2
Menjelaskan asas kemahiran geografi yang berkaitan dengan rujukan grid dengan betul.
Menunjuk cara penggunaan dan membanding bezakan penggunaan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka berdasarkan ciri Geografi.



M2

8-12 Jan. 2018

Ketinggian



Menentukan Ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi.


Menyatakan cara mengenal dan menentu ketinggian  dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi


Membanding dan membezakan ciri-ciri simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi.


Mengira ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi.


MESYUARAT 1/2018 DAN LADAP JAB BAHASA  PDPC PA 21  /BENGKEL ICT : 13 JANUARI 2018



M3

15-19 Jan. 2018




Kontur dan Keratan Rentas




Mengenal pasti bentuk muka bumi berdasarkan garisan kontur.
Menamakan bentuk muka bumi berdasarkan ciri-ciri garisan kontur. Cerun curam; Cerun landai ; Cerun bertangga
U/PATRIOTISME
Mencintai negara

NILAI
Ketepatan


Melukis  ciri keratan rentas berdasarkan garisan kontur yang diberi


Menjelaskan ciri-ciri bentuk muka bumi berdasarkan ciri keratan rentas yang dilukis.



M4

22-26
Jan 2018


Arah





Bearing Arah

Menentukan  bearing dengan menggunakan jangka sudut di atas peta lakar berasaskan peta topografi.
Mengukur bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di atas peta lakar berdasarkan peta topografi.
Band
1

Band
2

Band 3
Menyatakan asas kemahiran geografi yang berkaitan Bearing dengan betul.

Menjelaskan asas kemahiran geografi yang berkaitan bearing dengan betul.

Mengaplikasi kemahiran geografi untuk menentukan bearing dengan tepat.

31.1.2018
CUTI THAIPUSAM

Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/PAK21/ KBAT/i-THINK

M5-M6

29 Jan-9
 Feb 2018



Skala













Jarak Keluasan

Menggunakan skala untuk menentukan jarak dan keluasan di atas peta lakar berasaskan peta topografi.
Menyatakan jenis-jenis skala :
-Skala lurus ,
-Skala penyata
-Skala pecahan wakilan

U/PATRIOTISME
Mencintai negara

NILAI
Bersyukur
Ketepatan.


Peta
Topografi
Nota animasi
Benang
Jaluran kertas
Kertas surih
Buku teks

PAK21
Round Table
Think-pair-Share
Gallery Walk
Hot Seat
3 Stray 1 Stay
Mine and combine
Pembentangan Hasil  Sendiri


i-THINK
- Peta pokok
 -Peta  buih berganda
- Peta pokok
 -Peta Alir

KBAT
-Menilai
-Menilai
-mencipta
-analisis

-Mengukur jarak dan mengira keluasan dengan menggunakan skala dalam peta.
 Band
2
Band
3
Menjelaskan asas kemahiran geografi yang berkaitan jarak dengan betul.
Mengaplikasi kemahiran geografi untuk menentukan mengukur jarak dengan tepat.
-Menukar dan menghubungkaitkan setiap skala.
  Skala lurus , Skala penyata
  Skala pecahan wakilan



-Mengira keluasan berpandukan skala peta.                                                 

Band
3

Mengaplikasi kemahiran geografi untuk menentukan mengira keluasan dengan tepat.

M7

1215
Feb 2018

Peta








Pandangan Darat Fizikal
Pandangan Darat Budaya

Mengenal pasti pandangan darat fizikal dan budaya dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi.
-Menyenaraikan pandangan darat fizikal dan budaya berdasarkan simbol-simbol dalam peta lakar.
-Menghubungkaitkan pandangan darat fizikal dan budaya dalam peta lakar.


Mencintai negara Malaysia,
berbangga terhadap kepelbagaian ciri-ciri pandang darat fizikal dan budaya negara Malaysia.



-Mentafsir peta lakar.

Band
4





Mentafsir peta lakar yang berasaskan peta topografi.



CUTI TAHUN BARU CINA : 15 - 19 FEB 2018







Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/PAK21/ KBAT/i-THINK

M8 - M9

19 Feb - 2 Mac 2018



Graf, Carta dan Rajah




Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta, & rajah.

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual.
Melukis dan melengkapkan dan membaca graf majmuk.
Melukis dan melengkapkan dan membaca graf gabungan.
Melukis dan melengkapkan dan membaca carta pai.
NILAI
Bersyukur
Ketepatan



Band
3



Mengaplikasi kemahiran geografi untuk membina graf serta carta dengan tepat.


Carta
Jadual data
Kertas graf
Jangka sudut
Jangka lukis
Excell
Buku teks

PAK21
Round Table
Think-pair-Share
Gallery Walk
Hot Seat
3 Stray 1 Stay
Mine and combine
Pembentangan Hasil  Sendiri


i-THINK
- Peta pokok
 -Peta Alir

KBAT
-Menilai
-Menilai
-mencipta
-analisis

Melukis dan melengkapkan dan membaca rajah aliran.
Band
4
Mentafsir bahan grafik dengan tepat berdasarkan maklumat dari data.

M9

26 Feb-
2 Mac
2018

Graf, Carta dan Rajah




Mentafsir dan merumus graf, carta dan rajah.

Band
4

Mentafsir bahan grafik dengan tepat berdasarkan maklumat dari graf .
Band
4
Mentafsir bahan grafik dengan tepat berdasarkan maklumat dari carta pai.
Band
4
Mentafsir bahan grafik dengan tepat berdasarkan maklumat dari rajah.

Band
5
Mempersembahkan maklumat geografi daripada pelbagai sumber yang releven dan dapat membuat interpretasi berdasarkan maklumat tersebut melalui kajian geografi tempatan.

Band
6
Mengemukakan dan mempersembahkan idea / pendapat / cadangan yang bernas untuk kesejahteraan persekitaran dengan menggunakan kemahiran geogarafi yang sesuai.
M10


UJIAN 1:  6 – 9  MAC 2018




M 11
12-16  Mac
2018

Tema 7:
Sumber Utama

* Pembetulan ujian 1
  • Sumber

Memahami jenis-jenis sumber utama.
-Mentakrif sumber boleh diperbaharui dan tidak boleh diperbaharui.
-Menyenarai jenis sumber-sumber utama:
 Mineral, hutan, air , tanih, dan cahaya matahari/solar.
-Mengelaskan jenis-jenis sumber utama:
 Boleh diperbaharui dan tidak boleh diperbaharui.


Band
1

Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama dengan betul:
·         Boleh diperbaharui
·         Tidak boleh diperbaharui

BAHAGIAN B: GEOGRAFI FIZIKAL DAN MANUSIA

Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/PAK21/ KBAT/i-THINK

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 :  17  MAC – 25 MAC 2018
·          



M12

26-30 Mac  2018


Taburan Pelbagai Sumber:
Sumber mineral


Memahami taburan sumber mineral negara Malaysia.
-Menyenarai jenis mineral logam dan bukan logam



Menanda dan menamakan taburan mineral di atas peta negara Malaysia.

Band 2

Menanda dan menamakan lokasi taburan mineral diatas peta Malaysia.

Menamakan jenis dan kawasan mineral di negara Malaysia: Petroleum dan gas asli, kaolin, bauksit, emas, batu kapur, bijih timah, arang batu, dan kuprum.

M13-M16

UJIAN BERTUTUR (BM, BI, BA  (KBD)) : 2-30  APRIL 2018


M13

2 - 6
Apr. 2018

Sumber Hutan


Memahami taburan hutan di negara Malaysia.
-Menamakan jenis dan kawasan hutan negara Malaysia.
-Menyenarai sumber hutan negara Malaysia : Hutan hujan tropika, hutan paya, hutan pantai, dan hutan gunung.



-Menandakan dan menamakan taburan hutan di atas peta negara Malaysia.

Band
2

Menanda dan menamakan lokasi taburan hutan di atas peta Malaysia.

M14-M15

9 –20 Apr. 2018

Sumber Tenaga







Memahami pelbagai penggunaan sumber tenaga negara Malaysia.
-Menyenarai, menamakan, dan menunjukkan taburan  sumber tenaga di Malaysia: Petroleum , gas asli, kuasa hidro elektrik, suria, arang batu, nuklear, dan boimass/ biojisim.
·          




-Menanda, menamakan taburan sumber tenaga dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga di negara Malaysia: Petroleum, gas asli , kuasa hidro elektrik, suria, arang batu, nuklear dan biomass/biojisim.



-Membuat kesimpulan tentang penggunaan sumber tenaga negara Malaysia pada masa depan seperti: Kemajuan teknologi dan kitar semula.
Band
3

Menghuraikan jenis-jenis tenaga gantian dengan memberi contoh yang tepat.
Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/PAK21/ KBAT/i-THINK

M16-M17

23 Apr. - 4 Mei 2018

Sumber Tenaga di Negara Lain






Memahami jenis sumber tenaga negara lain.
·         Menyenarai jenis sumber tenaga dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga suria di Jepun.
·         Menyenaraikan jenis sumber tenaga dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga ombak di Perancis.
·         Menyenaraikan jenis sumber tenaga dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga pasang surut di China.
·         Menyenaraikan jenis sumber tenaga dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga angin di Belanda.
·         Menyenaraikan jenis sumber tenaga dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga biomas/biojisim di India
·         Menyenaraikan jenis sumber tenaga dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga geoterma di Iceland

Mencintai negara Malaysia
·         berbangga dengan kepelbagaian sumber Malaysia.
·         berusaha membangunkan Malaysia.
·         menghargai usaha-usaha yang diambil memajukan sumber tenaga negara Malaysia.

Mencintai negara Malaysia
·      menghargai sumbangan sumber kepada pembangunan negara Malaysia.



Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Peta Malaysia
Lmbr. Kerja

PAK21
Round Table
Think-pair-Share
Gallery Walk
Hot Seat
3 Stray 1 Stay
Mine and combine
Pembentangan Hasil  Sendiri

i-THINK
- peta pokok
-peta bulatan
-peta buih
-p.berganda
-P.titi
-P.alir

KBAT
-Menilai
-Menilai
-mencipta
-analisis
1.5.2018
CUTI  HARI  PEKERJA

M17-M21
UJIAN INSTRUMEN  PELBAGAI – SEJARAH : 2 – 28 MEI 2018

M18
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN TING.3 : 7-11 MEI 2018


M19-M20

14-25  Mei 2018



Kepentingan Pelbagai sumber

-Pembetulan Ujian Sumatif






Memahami kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia
-Menerangkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia seperti  bahan mentah,pekerjaan,pendapatan negara,pembukaan kawasan baru dan infrasturuktur.



Band
4



Menghubungkaitkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber dengan memberi contoh yang sesuai terhadap pembangunan negara Malaysia.


Menjelaskan dengan contoh kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malsysia seperti bahan mentah,pekerjaan,pendapatan negara,pembukaan kawasan baru dan infrasturuktur



Menghubungkaitkan kepentingan  penerokaan pelbagai  sumber kepada pembangunan negara Malaysia  seperti pembandaran,perindustrian dan infrastruktur


25 Mei
2018
SAMBUTAN HARI GURU PERINGKAT  SEKOLAH (25 Mei 2018)
CUTI HARI WESAK : 29 MEI 2018


Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/PAK21/ KBAT/i-THINK

M21

 28 Mei -1
Jun  2018

-Kesan Penerokaan Sumber Terhadap alam sekitar



Pandang darat

Memahami kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara  Malaysia.
·         Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara Malaysia : Perubahan pandang darat, kepupusan,peningkatan suhu, hakisan, banjir dan pencemaran udara serta air.
·         Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara Malaysia: Perubahan pandang darat kepupusan,peningkatan suhu, hakisan. 
·         Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara Malaysia:hakisan,banjir dan pencemaran udara serta air.



Mempertahankan negara Malaysia

·         prihatin terhadap kesan penerokaan sumber.



Band
5




Mengkaji dan menilai dengan jelas kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar di Malaysia.

Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
Peta Malaysia
Lmbr. Kerja

PAK21
Round Table
Think-pair-Share
Gallery Walk
Hot Seat
3 Stray 1 Stay
Mine and combine
Pembentangan Hasil  Sendiri

i-THINK
- peta pokok
-peta bulatan
-peta buih
-p.berganda
-P.titi
-P.alir

KBAT
-Menilai
-Menilai
-mencipta
-analisis
CUTI NUZUL AL-QURAN : 2 JUN 2018

M22

48
Jun
2018

Pengurusan Sumber







Kepupusan  Ekosistem
Pemeliharaan
Pemuliharaan
Pembangunan Lestari

Memahami kepentingan dan langkah-langkah pengurusan sumber:
Menyatakan kepentingan pengurusan  sumber  seperti mengelakkan kepupusan, menjamin bekalan sumber berterusan dan keseimbangan ekosistem

Mempertahankan negara Malaysia
-bertanggung jawab memelihara  alam sekitar negara Malaysia.


Menyenaraikan langkah-langkah pengurusan sumber yang dapat  mengurangkan kesan negatif penerokan sumber.
Menghuraikan kepentingan pengurusan sumber:
Mengelakkan kepupusan ,menjamin bekalan sumber berterusan dan  keseimbangan ekosistem.
Menghuraikan langkah-langkah pengurusan sumber: pemeliharaan dan pemuliharaan
Menghuraikan  langkah-langkah pengurusan sumber air di Jepun.


Mencadangkan langkah-langkah  yang boleh  diambil  dalam pengurusan sumber untuk kegunaan masa depan   
Band
6
Mencadangkan langkah-langkah pengurusan sumber yang  berkesan untuk mengekalkan penggunaanya pada masa hadapan.
CUTI PENGGAL PERTENGAHAN :  9  - 24 JUN 2018
CUTI HARI RAYA PUASA  : 15 - 16 JUN  2018
HARI TERBUKA SEKOLAH : 29 JUN 2018
Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/PAK21/ KBAT/i-THINK

M23

25-29 Jun
2018

Tema 8:

Kegiatan ekonomi Utama





Taburan

Memahami jenis dan taburan kegiatan ekonomi utama negara Malaysia.
-Menyenaraikan jenis-jenis kgiatan ekonomi utama negara Malaysia:
Perkhidmatan ( Pelancongan,  Perdagangan, Pengangkutan , Kewangan dan Pendidikan), Perindustrian, Perlombongan, Pertanian, Pembalakan dan Perikanan.

Mencintai negara Malaysia
§  bersyukur kerana negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi.
§  Berbangga dengan pelbagai kegiatan ekonomi

Band
1

Menyatakan jenis-jenis kegiatan ekonomi utama di Malaysia dengan betul.


Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Peta Malaysia
Lmbr. Kerja

PAK21
Round Table
Think-pair-Share
Gallery Walk
Hot Seat
3 Stray 1 Stay
Mine and combine
Pembentangan Hasil  Sendiri

i-THINK
- peta pokok
-peta bulatan
-peta buih
-p.berganda
-P.titi
-P.alir

KBAT
-Menilai
-Menilai
-mencipta
-analisis




M24

2 - 6 Julai
2018

Tema 8:

Kegiatan ekonomi Utama





Taburan


-Menentukan taburan kegiatan ekonomi utama berdasarkan peta negara Malaysia.





Menanda dan menamakan taburan kegiatan ekonomi utama di atas peta negara Malaysia

Band
3

Menanda dan menamakan lokasi kegiatan ekonomi utama di Malaysia dengan tepat.
M24-M28
UJIAN PELBAGAI  INSTRUMEN  GEOGRAFI : 2 – 31 JULAI 2018


M29
6-10.8.18
PERCUBAAN PT3 :  6 – 10  OGOS   2018



    M30

13- 17 Ogos
2018


Faktor-faktor yang mempengaruhi Kegiatan Ekonomi.






Memahami faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi negara Malaysia.
-Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama negara Malaysia:
Faktor fizikal:
    Bentuk muka bumi, tanih, iklim dan bahan mentah.


Band
2


Menerangkan faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi dengan tepat.

-Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama negara Malaysia:
Faktor kemanusiaan :
 Teknologi, dasar kerajaan, pasaran, modal, 
  infrastruktur dan buruh.
Band
4
Menghuraikan faktor kegiatan ekonomi yang tepat terhadap pembangunan Malaysia.


Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/PAK21/ KBAT/i-THINK

M30
UJIAN LISAN MENDENGAR  : BM - 14 /8 ,  BI -  15/8,  BA (KBD)

CUTI PENGGAL PERTENGAHAN PENGGAL 2 :   18  - 26   OGOS 2018

CUTI HARI RAYA KORBAN : 22 OGOS 2018




M31-M32

27 Ogos7
Sept.
2018


Sumbangan Kegiatan Ekonomi Terhadap Pembangunan Negara.

Saling kaitan.

Memahami kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan ekonomi negara Malaysia.
-Menyenaraikan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara Malaysia:
Peluang pekerjaan, peningkatan taraf  hidup, pendapatan negara, peningkatan infrastrukur, pengurangan import, pemindahan teknologi dan proses pembandaran.

Berusaha membangunkan negara Malaysia.

-Berbangga dengan pembangunan negara Malaysia.


Band
4


Menghuraikan  kepentingan kegiatan ekonomi yang tepat terhadap pembangunan Malaysia
-Menghuraikan dengan contoh kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara Malaysia:
a.        peluang pekerjaan
b.        peningkatan taraf hidup
c.        pendapatan negara
d.        peningkatan infrastruktur
-Menghuraikan dengan contoh kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara Malaysia:
a.        pengurangan import
b.        pemindahan teknologi
c.        proses pembandaran



M33-M35

12-28 Sept.
2018



Kesan Kegiatan

Ekonomi Terhadap Alam Sekitar







Kesan Rumah Hijau, Penipisan Lapisan Ozon, Pulau Haba, Hujan Asid.

Memahami kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia.
-Menyenaraikan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia:
-Kepupusan sumber, pencemaran, perubahan pandang darat (landskap, kesan rumah hijau, penipisan lapisan ozon, pulau haba dan hujan asid)
-Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia:
-Kepupusan sumber , pencemaram, perubahan pandang darat ( landskap, kesan rumah hijau, penipisan lapisan ozon, pulau haba dan hujan asid)
-Merumus tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia.

Mempertahankan negara Malaysia
·         bertanggung jawab memelihara alam sekitar negara Malaysia.

Band
5

Menjalankan dan menyediakan kajian / laporan yang lengkap mengenai kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar di kawasan sekitar pelajar
CUTI AWAL MUHARAM / MAAL HIJRAH : 11 SEPT 2018


Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/PAK21/ KBAT/i-THINK

M36

1-5 Okt.
2018


Langkah-langkah Mengurang-kan Kesan Kegiatan Ekonomi terhadap Alam Sekitar.

Pemelihara-an
Pemulihara-an

Memahami langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar.
-Menyenaraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia:
-Penghutanan semula, kitar semula, pendidikan alam sekitar, kempen , penguatkuasa undang-undang, penyelidikan dan pembangunan dan penggunaan bahan sumber tenaga mesara alam.
-Menghurai langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonom terhadap alam sekitar negara Malaysia:
-Penghutanan semula, kitar semula, pendidikan alam sekitar, kempen, penguatkuasa undang-undang, penyuelidikan dan pembangunan dan penggunaan sumber tenaga mesra alam.
-Kitar semula ( Jerman, Denmark, Taiwan)
-Membanding dan membezakan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia dengan negara lain:
-rawat semula air ( Jepun, Singapura, China)
Mencadangkan langkah-langkah lain bagi mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar

Mencintai negara Malaysia
§  prihatin terhadap penjagaan alam sekitar.

Band
6

Mencadangkan langkah-langkah penjagaan alam sekitar yang kreatif dan inovatif serta boleh dilaksanakan untuk mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar di kawasan kajian.

Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Peta Malaysia
Lmbr. Kerja

PAK21
Round Table
Think-pair-Share
Gallery Walk
Hot Seat
3 Stray 1 Stay
Mine and combine
Pembentangan Hasil  Sendiri

i-THINK
- peta pokok
-peta bulatan
-peta buih
-p.berganda
-P.titi
-P.alir

KBAT
-Menilai
-Menilai
-mencipta
-analisis

CUTI  DEEPAVALI : 5 -7 NOV 2018
M37
UJIAN BERTULIS  PT3 : 8 - 11 OKTOBER 2018

M38-38

15-26
 Nov.
2018


Kepentingan Kerjasama Ekonomi Antarabangsa.

Saling Bertantung
Saling Kaitan

Memahami kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa.
-Menyatakan kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa:
Pemindahan teknologi, hubungan dagangan, pelaburan/ modal, pasaran, buruh dan bahan mentah.
-Menjelaskan dengan contoah kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa.
-Merumus tentang kesan kerjasama ekonomi antarabangsa pada masa depan.

Berusaha membangunkan negara Malaysia
menghargai usaha kerajaan dalam membangunkan ekonomi negara.


M40–M41
29  Oktober – 9 November 2018 : SEMAKAN SEMUA MURID  MENGUASAI DARIPADA  BAND  1 – 6 (MENGIKUT KEMAMPUAN MURID)
M 42-43
15 OKT – 23 NOVEMBER 2018 : AKTIVITI SELEPAS PT3
CUTI PENGGAL PERTENGAHAN PENGGAL 2 :   24 NOVEMBER  2018  –  2 JANUARI 2019

No comments:

Post a Comment